Discovery stolta över tittarsiffrorna

Mitt i allt trassel och höga toner och olika uppgifter om TV-fotboll eller ej kommer Discovery Networks Sweden med en rapport om den största ökningen i linjär TV av de svenska TV-husen under de första åtta månaderna 2017 i det totala tittaruniversumet 3–99 år. Inte nog med det, Discovery ökade även mest av alla svenska TV-hus i prime time i huvudmålgruppen 15–44 år under perioden. Vad nu all svikna TV-tittare kan tycka om det…
Foto: Dean (leu), https://www.flickr.com/photos/leunix/431220668

Dessutom visar preliminära siffror från Mediamätning i Skandinavien, MMS, att Sveriges VM-kvalseger mot Vitryssland igår sågs av fler Kanal 5-tittare än det första mötet mellan nationerna i våras – trots att den linjära TV-sändningen inte var tillgänglig för ComHem/Boxers kunder.

Fråga ComHems tittare!

Discovery Networks Sweden kan summera de första åtta månaderna av 2017 som det starkast växande TV-huset i Sverige – både i det totala tittaruniversumet 3–99 år och i prime time i huvudmålgruppen 15–44 år.

Under de första åtta månaderna 2017 svarade Discovery för den största ökningen i tittartidsandelar i gruppen 3–99 år, såväl mätt över dygnet som helhet (All Day), som under de hårdast konkurrensutsatta prime time-timmarna på kvällarna, enligt preliminära siffror från Mediamätning i Skandinavien, som mäter de officiella tittarsiffrorna i Sverige.

Många väljer Discovery

Igår sände Discoverys flaggskeppskanal, Kanal 5, Sveriges segermatch mot Vitryssland i det pågående VM-kvalet. Trots att matchen, på grund av den pågående konflikten med ComHem/Boxer, inte var tillgänglig för över halva befolkningen i traditionell linjär TV, överträffade tittarsiffrorna igår siffrorna för ländernas första VM-kvalmöte från i mars. På Kanal 5 sågs den första halvleken igår av 583 000 tittare (motsvarande siffra i vårens möte mellan lagen: 504 000), och den andra halvleken följdes av 680 000 tittare (motsvarande siffra i vårens möte mellan lagen: 628 000).

825 000 såg Vitryssland

Som mest följdes gårdagens match mellan Vitryssland och Sverige av 825 000 svenskar.

På grund av konflikten med ComHem/Boxer visade Discovery Networks Sweden även matchen gratis på sin play-plattform Dplay och på Aftonbladet.se

Mötet var även tillgängligt på Eurosportplayer.se via ett unikt endagspass.

– Vi är fantastiskt glada över vår starka tillväxt under de första åtta månaderna i år – det är ett underbart kvitto på att våra underhållningsprogram och sportsändningar är uppskattade av tittarna.

– Siffrorna för matchen igår är också fantastiska – inte minst givet de exceptionella omständigheterna. Vi lyckades tillsammans med Aftonbladet göra det svenska fotbollslandslaget mer tillgängligt än någonsin för svenska folket, säger Dan Panas, kommunikations- och presschef för Discovery Networks Sweden.

Så sent som 2016 ingick Erkan Zengini det svenska landslaget.

Nu är han försatt i personlig konkurs av Södertörns tingsrätt. Detta trots en tio-årig karriär i bland annat Hammarby och flera turkiska klubbar. 

Nu börjar den ena efter den andra kommunen i och runt Stockholm att vilja göra sig gällande på området utbyggnad av idrottsplatser. Solna Stad  lanserar en ny idrottsplats med tre fotbollsplaner och ny entré till naturreservatet på Norra Järvastaden. Först ska samråd genomföras för planförslaget.

De turister som besökte VM i Åre respektive Östersund spenderade nästan exakt lika mycket pengar per dag. Det är en slutsats i den stora VM-studien från Mittuniversitetets turismforskningscentrum ETOUR. Deras svar: 1 552 kronor/dag

Den totala ekonomiska effekten av världsmästerskapen i alpint och skidskytte för Jämtlands län beräknas uppgå till minst 176 miljoner kronor

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.