Discovery stolta över tittarsiffrorna

Mitt i allt trassel och höga toner och olika uppgifter om TV-fotboll eller ej kommer Discovery Networks Sweden med en rapport om den största ökningen i linjär TV av de svenska TV-husen under de första åtta månaderna 2017 i det totala tittaruniversumet 3–99 år. Inte nog med det, Discovery ökade även mest av alla svenska TV-hus i prime time i huvudmålgruppen 15–44 år under perioden. Vad nu all svikna TV-tittare kan tycka om det…
Foto: Dean (leu), https://www.flickr.com/photos/leunix/431220668

Dessutom visar preliminära siffror från Mediamätning i Skandinavien, MMS, att Sveriges VM-kvalseger mot Vitryssland igår sågs av fler Kanal 5-tittare än det första mötet mellan nationerna i våras – trots att den linjära TV-sändningen inte var tillgänglig för ComHem/Boxers kunder.

Fråga ComHems tittare!

Discovery Networks Sweden kan summera de första åtta månaderna av 2017 som det starkast växande TV-huset i Sverige – både i det totala tittaruniversumet 3–99 år och i prime time i huvudmålgruppen 15–44 år.

Under de första åtta månaderna 2017 svarade Discovery för den största ökningen i tittartidsandelar i gruppen 3–99 år, såväl mätt över dygnet som helhet (All Day), som under de hårdast konkurrensutsatta prime time-timmarna på kvällarna, enligt preliminära siffror från Mediamätning i Skandinavien, som mäter de officiella tittarsiffrorna i Sverige.

Många väljer Discovery

Igår sände Discoverys flaggskeppskanal, Kanal 5, Sveriges segermatch mot Vitryssland i det pågående VM-kvalet. Trots att matchen, på grund av den pågående konflikten med ComHem/Boxer, inte var tillgänglig för över halva befolkningen i traditionell linjär TV, överträffade tittarsiffrorna igår siffrorna för ländernas första VM-kvalmöte från i mars. På Kanal 5 sågs den första halvleken igår av 583 000 tittare (motsvarande siffra i vårens möte mellan lagen: 504 000), och den andra halvleken följdes av 680 000 tittare (motsvarande siffra i vårens möte mellan lagen: 628 000).

825 000 såg Vitryssland

Som mest följdes gårdagens match mellan Vitryssland och Sverige av 825 000 svenskar.

På grund av konflikten med ComHem/Boxer visade Discovery Networks Sweden även matchen gratis på sin play-plattform Dplay och på Aftonbladet.se

Mötet var även tillgängligt på Eurosportplayer.se via ett unikt endagspass.

– Vi är fantastiskt glada över vår starka tillväxt under de första åtta månaderna i år – det är ett underbart kvitto på att våra underhållningsprogram och sportsändningar är uppskattade av tittarna.

– Siffrorna för matchen igår är också fantastiska – inte minst givet de exceptionella omständigheterna. Vi lyckades tillsammans med Aftonbladet göra det svenska fotbollslandslaget mer tillgängligt än någonsin för svenska folket, säger Dan Panas, kommunikations- och presschef för Discovery Networks Sweden.

Mikael  Ahlerups förväntan var stor, men det blev korta gästspel inom elifotbollen. I två skilda klubbar, stora, etablerade AIK och nykomlingen, uppstickaren Dalkurd. Menu har han fått nytt jobb igen. Han återvänder till nöjesindustrin. 

Mikael Ahlerup presenteras som ny koncernchef i Lundkoncernen som är en av Norges största aktörer inom äventyrsbranschen och i Sverige driver bolaget  sedan 2015 Skånes Djurpark

Åtta nya bandyhallar inom sju år – från 13 till 20. Det blir verklighet om Svenska Bandyförbundet, med plan- och miljökommitténs ordförande Seppo Vaihela i spetsen, får som man vill. 

Det som var så perfekt för STCC blev i nästa stund raka motsatsen. Först var allt, nästan som välregisserat  och gjort för vad svenskbanracing behövde. En kvinnlig segrare och därmed efterlängtad och välbehövlig PR. Mikaela Åhlin-Kottulinsky skrev historia under Kanonloppet på Gelleråsen när hon blev  den första kvinnliga STCC-segraren någonsin.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsvarvet växer på alla sätt. I takt med ökad storlek blir det också lättare att hitta samarbetdpartners. Senast nya sponsorn är WaterAid som blir ny s k välgörenhetspartner till, vilket innebär att löpare kan välja att köpa sin startplats till förmån för WaterAids livsviktiga arbete för att fler människor i världen ska få rent vatten. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Vill du se Innebandy i TV,ja, då är du hänvisad till Kanal 5, Kanal 9, Eurosport och Eurosport Player. Efter en överenskommelse mellan Discovery och Svensk Innebandy ska Superligan och innebandy-VM förmedlas via Discovery.