Sensationellt avtal för sport i TV

Med rätt betalkort kan du snart slippa risken att missa en TV-sänd toppmatch eller annan höjdpunkt från idrottens värld. Nu har nämligen Visat förstärkt utbudet med C More och nya Sportkanalen via ett nytt distributionsavtal med Bonnier. 

Anders Jensen, EVP och VD för MTG Nordic Entertainment. Foto: MTG Sverige

Egentligen är det en sensationell överenskommelse, men tittarna är de verkliga vinnarna.

Visat dominerar

Viasat kan för första gången erbjuda alla sina kunder C Mores utbud av sportkanaler från och med första kvartalet 2018.

Därmed samlas mycket av allhögklassig idrott hos Viasat.

- Bonnier Broadcasting är en viktig samarbetspartner med starka produkter, inte minst TV4, och jag är väldigt glad över det avtal vi enats om som innebär att vi kommer kunna erbjuda Viasats kunder mer innehåll av hög kvalitet och fler kanaler än någonsin tidigare, säger Anders Jensen, EVP och VD för MTG Nordic Entertainment.

Här är alla kanaler

Avtalet omfattar kanalerna TV4, Sjuan, TV12 HD, TV4 Fakta, TV4 Film, TV4 Sport och TV4 Guld samt C More Sport HD, C More Hockey HD, C More Fotboll HD, C More Golf HD, C More Live, C More Live 2, 3 och 4. Utöver det kommer Viasats parabol- och fiber-tv kunder med sportkanaler i sitt utbud få tillgång till Sportkanalen, en ny kanal som innehåller en kombination av livematcher, sportnyheter, intervjuprogram, dokumentärer, sammandrag och höjdpunkter från bland annat SHL och Allsvenskan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.