Tittarrekord vid Tysklandsmatchen

På midsommardagen samlades Sverige för att se landslagets match mot Tyskland i VM-gruppspelet. Toppnoteringen på TV4 var 3 020 000 tittare och samtidigt slog matchen streamingrekord på C More. 

deppigtar efter den svenska 2-1-förlusten i lördagens match i fotbolls-VM, grupp F, mellan Tyskland och Sverige på Fisjt-stadion. Över 3 miljoner svenskar följde dramat via TV. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

 

 

 

 

 

 

Fotbollsfebern stiger i Sverige i takt med att gruppspelen går mot ett avgörande. Sverige-Tyskland är det mest sedda sportevenemanget i år, med fler tittare än exempelvis både på OS och på VM-finalen i ishockey.

Redan i torsdags hade TV4 miljonpublik i matchen mellan Argentina-Kroatien (1 145 000 tittare), men precis som förväntat ökade tittandet rejält när det var dags för Sverige att kliva ut på planen i sin andra match.

I snitt såg 2 620 000 tittare på matchen, med en tittartidsandel på 80,1% (15-64 år), och under de nervösa slutminuterna nåddes toppnoteringen 3 020 000 tittare. Det bidrog till en tittartidsandel under dygnet på nära 60 procent för TV4:s och C Mores kanaler.

- Det är fantastiska siffror och ett bevis för hur mycket ett fotbolls-VM engagerar svenska folket. Nu hoppas vi på seger mot Mexiko och fortsatt VM-fest för Sverige, säger Niklas Supanich, exekutiv producent för fotbolls-VM på TV4 och C More.

Samtliga matcher i VM, från såväl TV4 som SVT, går att streama på C More och smidigheten i att ha allt samlat på ett ställe har gett utslag i abonnemangsförsäljningen. Med nästan tre veckor kvar av VM noterar C More efter helgen sin högsta abonnentbas någonsin på streamingtjänsten.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svenska bordtennisförbundet växlar upp rejält! Efter succén vid lag-VM i Halmstad i månadsskiftet april/maj där Sveriges herrar tog brons har allt tagit fart. - Nu vil vi växa, säger förbundsordförande Petra Södrling.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Det ryker runt det röda gruset som omger de vita linjerna på Båstads teannisstadion igen. Det är varmt på läktarna och förhoppningen är att det också blir det även på center-courten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.