450 racingmiljoner i samma pott

Då kom beskedet, det definitiva. STCC och TTA går samman, båda parterna bekräftar överenskommelsen och skickar gemensamma presskommunikéer. Åtskilliga sponsormiljoner går till en enda pott.
Nu är de kompisar. Rickard Pålsson, STCC:s ägare och Greger Petersson, VD för TTA, ser fram emot 2013 då banracingen samlas i en enda organisation.

 

Banracingen i Sverige omsätter betydande belopp. Uppskattningen från branschens insiders är att det handlar om omsättning runt 450 miljoner kronor – ett normalt år.

Allt blev halverat

Tidigare i år gjorde Bob Huzell, vd för STCC, bedömningen att racingen tappade mer än 100 miljoner kronor på slitningarna mellan de två grupperingarna, STCC och TTA.

- Det är svårt för dom som ska tävla att hitta sponsorer. Förarna och teamen har drabbats värst, sa Bob Huzell i ett uttalande.

Sponsorer och andra framträdande intressenter ogillade separationen och att två organisationer bildades. Det har också gått ut över publikintresset. Å andra sidan, STCC har nya mycket goda erfarenheter från att arrangera tävlingar på Frösön och Solvalla travbana som i både fallen innebar publiksuccéer. TTA utvecklade å sin sida racet i Göteborg och och startade för första gången på Tierp Arena som normalt är en drag racing-bana.

Vad alla ville...

Nu samlas alla resurser i en racerorganisation när STCC och TTA är eniga om framtiden. Från nästa år ska ”STCC – Elitserien i Racing” att köras enligt TTA-reglementet. Beslutet kommer efter många och långa samtal mellan de två organisationerna.

- Vi har hittat en gemensam grund att stå på och nu kommer vi att vidareutveckla konceptet för att skapa bästa möjliga förutsättningar , säger Rickard Pålsson, ägare av STCC.

Greger Petersson, vd för TTA, instämmer.:

- Svensk racing behöver stabilitet och långsiktighet, det är vad vi får nu. Alla inblandade parter är oerhört nöjda med lösningen.

Skillnad på bilarna

Men två ska bli till ett i alla avseenden...

Och det finns vissa skillnader. TTA bröt sig ur STCC, tog med sig en rad toppförare från de stora stallen och började tävla enligt nya normer. STCC gjorde endast vissa justeringar i tävlingsform men behöll grundformen.

Medan STCC-bilarna är utvecklade standardvagnar är de specialbyggda TTA-bilarna lättare och snabbare, alla med identiska V6-motorer från Nissan på runt 400 hästkrafter.

Bara namnet varslar

Janne "Flash" Nilsson, pådrivare en gång bakom STCC, sedan även TTA:s bildande  och nu anhängare till ett samarbete igen har ideligen förklarat att filosofin bakom TTA var att öka den sportsliga kampen.

”Vi ska ta tillbaka ordet sport. Om vi ska dela ut en medalj för förarmästerskap ska föraren avgöra vem som kommer först över mållinjen”..

Nu ska reglementet genomgå flera förändringar, sägs i kommunikén, och allt för att tillmötesgå olika intressen. Bara namnet på serien ”STCC – Elitserien i Racing att köras enligt TTA-reglementet” varslar om vad som gäller.

- Vi har beslutat om en treårsplan för hur konceptet ska utvecklas. Bilarna kommer att förändras på ett antal punkter.

På sikt kommer bland annat 1,6-liters turbodrivna motorer från respektive biltillverkare att införas, förklarar STCC:s vd Bob Huzell.

I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.