Susannas, senaste: Fredagsfysdagen

I somras berättade vi här på Idrottens Affärer om Susanna Almström, arg mamma som startade Fredagsfys Sverige för att aktivera främst unga via skolan och skapa sockersmarta kostalternativ. Nu startar hon en egen sockersmart fysdag: Fredagsfysdagen.

Allt startade med att sonen Kasper kom hem från skolan en dag i maj 2014 och berättade att klassen haft fredagsmys i skolan med popcorn, saft och film – trots att solen sken utanför.

Familjer hakade på

Efter att ha ringt och läxat upp skolan satte Susanna Almström igång fredagfys för familjen. Fler familjer i villaområdet hakade på och Susanna bestämde sig för att presentera idén med att aktivera människor och erbjuda alternativ till sockerstinna livsmedel för Hälsofrämjandet, en organisation som sedan 1940 arbetat med att motverka livsstilssjukdomar.

Hälsofrämjandet nappade på idén.

Efter det har cirka 20 000 elever i främst södra Stockholm motionerat och lärt sig bland annat att smoothies gjorda på bär är minst lika goda som drickyoghurt och kexchoklad – och betydligt nyttigare. Satsningen sprider sig nu över landet med stöd av bland annat Postkodstiftelsen.

Susanna Almström, kollegan Emelie Johansson och Hälsofrämjandet nöjer sig dock inte med det. Fredagsfys Sverige som konceptet heter numera lanserar en egen dag för rörelse och sockersmarta alternativ – en dag som är tänkt att bli årligen återkommande: Fredagsfysdagen.

Fredagsfys och fredagsmys

Fredagen den 20 september är tanken att skolor, arbetsplatser, familjer och äldre ska komma i rörelse på sitt eget sätt. Förhoppningen är att alla ska lägga upp bilder på sociala medier för att skapa en hälsorörelse som växer under hashtag Fredagsfyssverige, Fredagsfysdagen, Sockersmart och Hälsofrämjandet.

- Nu måste vuxenvärlden tillsammans börja agera och ta ansvar för våra barn och ungdomars hälsa samt inspirera till mer rörelse och bättre alternativ. Därför tror vi att en dag med fokus på dessa områden kan ge positiva effekter. Vår erfarenhet är också att barn och unga verkligen är rädda om sina kroppar, men vi i vuxenvärlden behöver hjälpa till och vägledning, säger Susanna Almström som vill inspirera utan att använda pekpinnar:

- Vi vill göra om Generation fredagsmys till Generation fredagsfys – utan att tulla på myset!

Thomas Björn

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Fotbollen och handbollen storsatsar på hållbarhet – och det är två fotbollsälskare med ett hjärta som klappar för Blåvitt som får ansvaret: Caroline Waldheim för Svenska Fotbollförbundets arbete och Thomas Björn för VM i handboll 2023.
Hållbarhet är begrepp som blivit allt viktigare i samhället – även inom idrotten och då speciellt våra större och mest folkkära idrotter såsom fotboll, handboll, skidor, innebandy, golf, basket, ishockey och brottning.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.