Ullevi Brand
Till slut vann våldet Göteborgsderbyt
Det fanns förväntan i luften inför måndagens fotbollsdeby på Gamla Ullevi i Göteborg. 17 483 åskådare hade kommit för att se derbyt som inleddes med en tystnad, som var förutbetämt, från de båda klacksektionerna och som sedan förstördes av dem utan att någon förövare kunde eller inte ens ville förklara fiaskot.
Det var det första allsvenska derbyt mellan Örgryte och IFK Göteborg på 17 år och det fanns en spänning bara därför – av sportslig karaktär.
Men att titta på fotboll lockar inte sabotörerna, däremot att tända eld på vimplar och flaggor, Helst till ljudet av skrik och skrän och därtill mycket rök.
Bryr sig inte om fotbollen
Därför fick nära 20 000 människor svärandes lomma hem, bestulna på en fotbollsmatch. Ligisterna troligen med ett leende, hur oförklarligt det än må vara och hur mycket man än fördömer dem och deras beteende.
Men de lyckades inte mer än att tillfälligt stoppa matchen






