En ny era för motorsporten

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Om någon för tio år sedan hade sagt att lösningen på några av miljöproblemen skulle vara att köra mer motocross och enduro, hade nog den personen klassats som mindre tillräknelig. Men hur otroligt det än kan låta är detta numera bevisat och vedertaget. När motorcyklar ”kör sönder” marken och ”stör” naturen, skapar detta en bättre miljö för flora och fauna och säkerställer en biologisk mångfald.

Foto: rihaij, CC0

Artrikedomen i svensk natur är annars definitivt hotad. Tättväxande arter konkurrerar ut små och kortlivade arter, både växter och djur, som är anpassade att leva i föränderliga miljöer. Motorcyklar förhindrar alltså igenväxning.

Billigaste och effektivaste

Just motorsport på banor och i naturen har visat sig vara ett av de billigaste och mest effektiva sättet att skapa en gynnsam tillvaro för många sällsynta och unika växter och småkryp.

Vid sidan av de reaktiva effekter som körning i sig medför, så genomför förbundet och alltfler klubbar ett proaktivt arbete för att ytterligare förbättra den biologiska miljön.

Det gäller exempelvis hur avverkning tas om hand, hur gräset ska klippas och hanteras och hur våtmarker ska skötas. Dessa åtgärder ger en än bättre miljö för artrikedom.

Myndigheterna har fått nya insikter

I takt med att motorsportens positiva effekter på miljön uppmärksammas och bevisas, så vaknar allt fler myndigheter. 2014 fick Göta MS i Enköping bidrag av Länsstyrelsen Uppsala län för att skapa förutsättningar för att gynna den lokala floran och faunan i samband att klubben skulle arrangera enduro-VM.

Sporten har till dags dato fått paradigmskiftande naturvårdsbidrag från fyra länsstyrelser (Västmanland, Uppsala, Skåne och Östergötland) till sex olika motorsportprojekt via stöd av lokala kommuner. I tillägg ska länsstyrelserna i Skåne, Kalmar och Halland genomföra projekt Sandlife för att under sex år restaurera sandmarker. Göteborgs och Partille kommuner gjorde 2014 ett udda försök att rädda den rödlistade växten klockgentiana. Partille Trialklubb fick köra upp marken kring Åkersjön så att blommans frö skulle få lättare att gro. Det blev en succé och en 50-procentig ökning av klockgentiana redan första året.(källa: www.extrakt.se)

Är el framtiden för motorcykelsporten?

Nu är det ju ett faktum att motorcyklar har förbränningsmotorer och givetvis släpper ut växthusgaser. Detta är dock i mycket liten skala. Mängden CO2 som motorcykelsporten genererar årligen motsvarar EN fullastad flygmaskin Arlanda-Bangkok eller vad 4 promille av vad Sveriges kossor släpper ut. Men allt kan bli bättre, och därför pågår en mängd försök med elmotorcyklar i olika grenar. En elmotor har dessutom den sportsliga fördelen att den accelererar snabbare än en förbränningsmotor, men nackdelen är batteriernas storlek och livslängd. Precis som i samhället i stort går dock utvecklingen på detta område fort framåt. Såväl förbundet som enskilda klubbar och förare arbetar aktivt med att driva på utvecklingen inom sporten – både nationellt och internationellt.

Bland våra kusiner på bilsidan har ju idag Formel E (formelbilar med elmotorer) blivit ett viktigt komplement (eller en allvarlig konkurrent – välj det som passar) till Formel 1. Formel E körs dessutom på stadsbanor, vilket ger sporten en attraktiv profil. Att svensk-schweiziska ABB gått in som huvudsponsor till denna serie är också ett mått på sportens ökade betydelse.

Oförklarliga ljudregler

Elmotorer kan också vara en lösning på ett av de största problemen som sporten har idag – nämligen ljud. Många banor har idag begränsningar i när motorsport får bedrivas, och när bebyggelse kommer för nära blir motorsporten snabbt ifrågasatt. Av någon outgrundlig anledning klassas nämligen motorsport fortfarande som miljöfarlig.  Naturvårdsverket slog på 1970-talet fast att just motorcykelsport inte kan anses vara speciellt samhällsnyttig, därav mycket hårdare ljudkrav än exempelvis vägtrafik, flyg och industri. Idag kan man köpa en motorcykel i butik, köra den helt lagligt på väg, men så fort man kör in på en motorbana blir ljudnivån otillåtet hög. För oss inom sporten är detta givetvis oförklarligt.

Elmotorer kan alltså vara lösningen på två stora frågor som miljömässigt är hot mot sporten – nämligen utsläpp och ljud. Samtidigt är det fortfarande relativt okänt att motorsport faktiskt bidrar positivt till en bättre och artrikare miljö. Det är ett faktum som vi är oerhört stolta över inom sporten, och förr eller senare hoppas vi att fler ska inse vilken fantastisk verksamhet som våra klubbar bedriver – även inom miljöområdet.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.