Djurgården satsar mot Europa

Djurgården är kanske hetare än någonsin. Laget är på väg mot ett nytt SM-guld samtidigt som det avslöjas att klubbens riskkapitalbolag har ett överskott om 13 miljoner kronor plus. Dessutom tillkommer 20 miljoner i en nyemission.
Djurgården Fotboll AB har en framgångsrik verksamhet, idrottsligt som ekonomiskt. Trots att bolaget skrivit av en sådan investering (sju miljoner kronor) som rekryteringen av Mattias Jonsson gäller en prognos om ett plus om13 miljoner kronor.

Försäljningen av Sören Larsen, hängavtal på Mikael Dorsin och Andreas Johansson, och rejält drag i sponsorförsäljningen förklarar överskottet.

- I dag är det ett riktigt bolag med en god likviditet och ett bra resultat. Vi har kommit långt sedan klubben hade tio miljoner i minus. Dessutom har vi många bra spelare i truppen, säger Tommy Jacobson, storägare och ordförande i bolaget.

Han ser allt det positiva som sker och behöver därför inte gråta, åtminstone inte särskilt mycket över att Proffice hoppar av som huvudsponsor för Djurgården. Bemanningsföretaget ska ge ut en ny gratistidning om arbetsmarknaden, en kostsam satsning och därför upphör avtalet efter endast ett år.

Proffice har investerat cirka tre miljoner kronor i Djurgården och marknadschefen, Thomas Magnuson, säger:

- Samarbetet har fungerat bra och vi har haft många bra kundaktiviteter. Men man har inte råd att göra allt. Vi prioriterar om, säger Thomas Magnuson, marknadschef Proffice Sverige.

Proffice har övertygats om det rätta med Dagens Möjligheter, en ny gratistidning som ska tryckas i 100.000 exempel till kunder, anställda, politiker och allmänheten.

I Djurgården gläds Tommy Magnusson över andra och positiva rapporter. Nyligen presenterades ett nytt avtal med Adidas. Ett kontrakt som beräknas vara värt 50 miljoner kronor. Överhuvudtaget möts de offensiva tankarna i det nybildade bolaget Nätverk Europa A av stort intresse. Hittills har marknadsarbetet gett 25 miljoner.

- Målsättningen är att förstärka med ett par spelare som går rakt in i laget. Ett drömscenario hade varit att behålla Tobias Hysén ett år till, det vore nästan det bästa nyförvärvet, och sedan förstärka med två, tre spelare som går rakt in i laget, säger Tommy Jacobson, ordförande i Djurgården Fotboll AB.

19-årige SHL-spelaren Felix Nilsson,  uppvuxen i Stockholms norra förorter och sedan 2021 i Rögles organisation är huvudperson i minst sagt udda hockeyaffär.

I en osannolik miljon affär har Rögle tvingats köpa loss sin egen spelare från IK Oskarshamn för 1,3 miljoner kronor.  Dit han var utlånad – från Rögle.

Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.

 Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.

Malmö FF:s 24:e fotbollsguld väckte heta känslor i Helsingborg!  I centrum tre tårtor som hyllar MFF-guldet, beställda av Puma som sponsrar MFF men har kontor i Helsingborg.

Konditor, Bengt Carlsson,  ägare till Thores Bageri, har som specialité att göra tårtor med motiv och dekorera med bilder. Han var stolt över sina tårtor och lade ut en bild på sin Facebook-sida.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.