Djurgården satsar mot Europa
Försäljningen av Sören Larsen, hängavtal på Mikael Dorsin och Andreas Johansson, och rejält drag i sponsorförsäljningen förklarar överskottet.
- I dag är det ett riktigt bolag med en god likviditet och ett bra resultat. Vi har kommit långt sedan klubben hade tio miljoner i minus. Dessutom har vi många bra spelare i truppen, säger Tommy Jacobson, storägare och ordförande i bolaget.
Han ser allt det positiva som sker och behöver därför inte gråta, åtminstone inte särskilt mycket över att Proffice hoppar av som huvudsponsor för Djurgården. Bemanningsföretaget ska ge ut en ny gratistidning om arbetsmarknaden, en kostsam satsning och därför upphör avtalet efter endast ett år.
Proffice har investerat cirka tre miljoner kronor i Djurgården och marknadschefen, Thomas Magnuson, säger:
- Samarbetet har fungerat bra och vi har haft många bra kundaktiviteter. Men man har inte råd att göra allt. Vi prioriterar om, säger Thomas Magnuson, marknadschef Proffice Sverige.
Proffice har övertygats om det rätta med Dagens Möjligheter, en ny gratistidning som ska tryckas i 100.000 exempel till kunder, anställda, politiker och allmänheten.
I Djurgården gläds Tommy Magnusson över andra och positiva rapporter. Nyligen presenterades ett nytt avtal med Adidas. Ett kontrakt som beräknas vara värt 50 miljoner kronor. Överhuvudtaget möts de offensiva tankarna i det nybildade bolaget Nätverk Europa A av stort intresse. Hittills har marknadsarbetet gett 25 miljoner.
- Målsättningen är att förstärka med ett par spelare som går rakt in i laget. Ett drömscenario hade varit att behålla Tobias Hysén ett år till, det vore nästan det bästa nyförvärvet, och sedan förstärka med två, tre spelare som går rakt in i laget, säger Tommy Jacobson, ordförande i Djurgården Fotboll AB.
Mest lästa just nu
Ekonomiskt ansvariga i ishockeyns tvillingklubbar, Djurgården och AIK jublar. Hundratals miljoner ligger i potten när lagen ska mötas i den hockeyallsvenska finalen.
AIK var klart sedan tidigare efter 4-2 i matchserien mot Karlskoga.
20 sekunder in i femte perioden frälste Albin Grewe sitt Djurgården med sitt 2-1 mot Södertälje. 4-3 i matcher i en stenhård matchserie.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.
- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
I rena glädjeyran storspelade Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.
SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.