SM-finalen kostade 11 miljoner

SM-finalen i bandy på Studenternas IP i Uppsala slog alla möjliga rekord. Hammarby vann för första gången, vädret har aldrig varit värre, åskådarna (25 560) aldrig så många, tv-tittarna aldrig flera (839 000) och budgeten aldrig större. 11 miljoner kostade tidernas kalas i snöstorm.

Tänk att så många kan ha roligt när väder och vind gör allt och lite till för att förstöra ett evenemang. 25 560 stod där genomfrusna och blöta och det bara fortsatte att snöa och blåsa. Och ändå var alla glada till slut. Mer eller mindre i alla fall, Hammarby-fansen jublade mest men hälsingarna hängde på då de ändå tyckte att det var kul att var en part av en SM-final.

Kul att se alla stelfrusna

Dessa 25 000 betraktades av 839 000 tittare som satt hemma i stugvärmen och ett makalöst scenario på tv. Skrattretande på sitt sätt, men hur ska man förklara att rekordmånga följde något som egentligen var löjeväckande.  De såg snöskottning och en publikmassa i ett enda vitt töcken.

Alla tyckte onekligen att det var underhållande nog. Ändå pågick dramat rekordlänge. Försnack, 3x30 minuters så kallat spel med två pauser på runt 20 minuter vardera. Plus prisutdelning.  Nästan tre timmar totalt.

839 000 tittare fanns som mest vid tv-apparaterna, i snitt 665 000. 250 000 fler än i fjol.

Fler än vid Champions League

- Det är fler tittare än vad en Champions League-final i fotboll har. Det är ett bevis på att bandy är en utav de stora tv-sporterna, konstaterade SVT:s Chris Härenstam och siffrorna blev än mera anmärkningsvärda.

11 miljoner kronor kostar SM-finalerna i Uppsala att arrangera. Dryga 8 miljoner kommer från biljettintäkter och försäljning, 3 från sponsorer.

För säkerhets skull har Uppsala kommun lovat en förlustgaranti på 2,8 miljoner. Men det är Svenska Bandyförbundet som äger arrangemanget och därför är många siffror hemligstämplade, därmed också förbundets egen vinst. 

Förbundet tar 1 miljon

Över huvud taget har inga fakta runt avtalet mellan kommunen och förbundet framkommit. Men bedömningen måste vara den att förbundet tjänar runt 1 miljoner kronor på SM-finalerna.

Det nuvarande avtalet tillkom i december 2009 när Göteborg gärna ville ta över. Förbundet hade då en bra förhandlingsposition eftersom Uppsala ovillkorligen ville behålla arrangemanget och det slutade med att ett nytt avtal som sträcker sig till och med 2012.

Arrangemanget kräver stora utgifter. Som hyra av tält och extraläktare, det är de tunga bitarna. Därtill marknadsföring, bankett på Uppsala slott och Konserthuset.

Stora spinoff-effekter

Efter 2009-års final fick kommunen skjuta till 3,4 miljoner kronor eftersom det saknades så mycket på bandyfinalens konto.  I år vill inte ansvariga inte ge någon prognos. Förvisso var det flera åskådare, men extrainsatser som snöröjning i vädrets spår kostar extra.

De stora pengarna finns i själv evenemangets spinoff-effekter. 25-30 000 besökte Uppsala i helgen och de skulle äta, tanka fordon, bo någonstans och gjorde av med pengar som gynnade många näringsidkare.

Thomas Ejderhov

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

Under 2019 stod Skåne som värd för 23 procent  av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang som varje år tar fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. 

Det innebär att Skåne är främst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Hammarby fotboll har inte bara Zlatan som ny sponsor. Nu presenteras Spendrups som ny huvudpartner och klubbens exklusiva dryckespartner. 

Bajen har olika huvudpartnerskap med Sveriges största privata fastighetsägare (Stena Fastigheter), Sveriges störst bryggeri (Spendrups) och Craft som är en stor svensk spelare inom sports wear

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.