SM-finalen kostade 11 miljoner

SM-finalen i bandy på Studenternas IP i Uppsala slog alla möjliga rekord. Hammarby vann för första gången, vädret har aldrig varit värre, åskådarna (25 560) aldrig så många, tv-tittarna aldrig flera (839 000) och budgeten aldrig större. 11 miljoner kostade tidernas kalas i snöstorm.

Tänk att så många kan ha roligt när väder och vind gör allt och lite till för att förstöra ett evenemang. 25 560 stod där genomfrusna och blöta och det bara fortsatte att snöa och blåsa. Och ändå var alla glada till slut. Mer eller mindre i alla fall, Hammarby-fansen jublade mest men hälsingarna hängde på då de ändå tyckte att det var kul att var en part av en SM-final.

Kul att se alla stelfrusna

Dessa 25 000 betraktades av 839 000 tittare som satt hemma i stugvärmen och ett makalöst scenario på tv. Skrattretande på sitt sätt, men hur ska man förklara att rekordmånga följde något som egentligen var löjeväckande.  De såg snöskottning och en publikmassa i ett enda vitt töcken.

Alla tyckte onekligen att det var underhållande nog. Ändå pågick dramat rekordlänge. Försnack, 3x30 minuters så kallat spel med två pauser på runt 20 minuter vardera. Plus prisutdelning.  Nästan tre timmar totalt.

839 000 tittare fanns som mest vid tv-apparaterna, i snitt 665 000. 250 000 fler än i fjol.

Fler än vid Champions League

- Det är fler tittare än vad en Champions League-final i fotboll har. Det är ett bevis på att bandy är en utav de stora tv-sporterna, konstaterade SVT:s Chris Härenstam och siffrorna blev än mera anmärkningsvärda.

11 miljoner kronor kostar SM-finalerna i Uppsala att arrangera. Dryga 8 miljoner kommer från biljettintäkter och försäljning, 3 från sponsorer.

För säkerhets skull har Uppsala kommun lovat en förlustgaranti på 2,8 miljoner. Men det är Svenska Bandyförbundet som äger arrangemanget och därför är många siffror hemligstämplade, därmed också förbundets egen vinst. 

Förbundet tar 1 miljon

Över huvud taget har inga fakta runt avtalet mellan kommunen och förbundet framkommit. Men bedömningen måste vara den att förbundet tjänar runt 1 miljoner kronor på SM-finalerna.

Det nuvarande avtalet tillkom i december 2009 när Göteborg gärna ville ta över. Förbundet hade då en bra förhandlingsposition eftersom Uppsala ovillkorligen ville behålla arrangemanget och det slutade med att ett nytt avtal som sträcker sig till och med 2012.

Arrangemanget kräver stora utgifter. Som hyra av tält och extraläktare, det är de tunga bitarna. Därtill marknadsföring, bankett på Uppsala slott och Konserthuset.

Stora spinoff-effekter

Efter 2009-års final fick kommunen skjuta till 3,4 miljoner kronor eftersom det saknades så mycket på bandyfinalens konto.  I år vill inte ansvariga inte ge någon prognos. Förvisso var det flera åskådare, men extrainsatser som snöröjning i vädrets spår kostar extra.

De stora pengarna finns i själv evenemangets spinoff-effekter. 25-30 000 besökte Uppsala i helgen och de skulle äta, tanka fordon, bo någonstans och gjorde av med pengar som gynnade många näringsidkare.

Thomas Ejderhov

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.