"...folk tycker vi är dumma i huvudet"

”Redhawks har varit nära konkurs tre gånger, jag orkar inte med en fjärde gång. Man kan se scenariot: Stenbeck tröttnar och vi sitter där med dyra kontrakt, sponsorer som sticker och folk som tycker att vi är dumma i huvudet.”

Mats Engstrand lämnar Malmö Redhawks bolagsstyrelse. Han varken kan eller vill dölja sin kritik längre.

Risk för konkurs

”Jag önskar att det går bra, men om det går åt helsicke tror jag att risken finns för konkurs”.

Han är starkt kritisk till klubbens vägval och värvningsstrategi.

- Tanken var att vi skulle gå vidare på Babyhawkslinjen med unga spelare och sedan skulle Hugo Stenbecks pengar användas till att förstärka med en femma och en målvakt. Naivt trodde jag att vi var överens med huvudfinansiären om detta, säger Mats Engstrand till Sydsvenska Dagbladet.

Vi har halva Södertälje

Efter 13 år i ledningen, varav två år som ordföranden, lämnar han sina uppgifter, besviken och oroad.

Av Stenbecks värvningar av enbart spetsspelare och annars en stomme av det gamla laget jämte en långsiktig satsning på egna produkter blev det intet.

- Istället har vi halva Södertälje här. Och hur många sponsorer attraheras av det? Vi har exempelvis tagit en back med Södertäljebakgrund (Daniel Josefsson), som fick lämna Modo. Istället har elitserieklubben Modo tagit Patrik Hersley från oss. Jag får inte ihop det.

Yngre spelare flyttar

- Det rimmar inte med den filosofin vi hade och det förtroendet som vi har försökt att bygga upp, säger han.

Mats Engstrand menar i Sydsvenskan att det som sker nu är stick i stäv med var företagen i Malmö önskar.

- Det är viktigt att vinna, men det gäller också att attrahera marknaden. Vi har hört från våra aktieägare och sponsorer att vi måste satsa på våra ungdomar, säger han och påtalar hur ett stort antal yngre spelar nu lämnar föreningen.

En tjurrusning

- Istället gör vi en tjurrusning. Den kan säkert lyckas, men den kan också misslyckas. Jag har sett det så många gånger förut. Jag är tveksam till hela upplägget, säger han.

I Malmö Redhawks är bolagsordföranden Mikael Nilsson överraskad över Mats Engstrands avhopp.

- Vi har en sponsorstock som är större än på många år, vi närmar oss 3 000 sålda årskort och har en massa aktiviteter för att bygga ihop föreningen och bolaget, säger Mikael Nilsson.

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.