Bröderna gjorde affär på idrott
Många av oss har en relation till Stadium, Nordens största sportkedja. Vi har handlat i någon av dagens 150 butiker, eller gynnats via något sponsorprojekt alternativt bara tagit del av en historia med guldkant om två bröder från Norrköping.
Den ynglingen...
Allt började i en källare till varuhuset Spiralen i Norrköping. Ulf Eklöf var 16 år när han fick chansen att jobba på fritiden på sportavdelningen. Snart nog gjorde han sig gällande som påpasslig och med sinne för affärer.
Inte minst såg chefen på Spiralen en talang i Ulf Eklöf som inte var mer än 21 år när han fick frågan om han ville ta över sportavdelningen. Det krävdes tre övertalningsförsök innan handelsstudenten gav med sig våren 1974.
Efter två år anslöt Ulfs yngre bror Bo till sportbutiken. Han blev inköpschef, delägare och är i dag vice VD.
Hänga på trender
- Sportbranschen var underutvecklad på 70-talet och fick ett rejält uppsving i samband med aerobicsvågen, Ingmar Stenmark och Björn Borg. Vi var snabba att hänga på de nya trenderna, långt före konkurrenterna och vi vågade investera kraftfullt i marknadsföring, vilket man inte gjort tidigare i branschen, säger Ulf Eklöf.
Han var visionären och såg möjligheterna med sport och mode i en mycket framgångsrik korsbefruktning. Allt gick snabbt, från en idé till ett genomförande. Responsen hos kunderna var maximal.
- Jag hade ingen aning om vart vi skulle hamna när jag startade resan. Om jag ska summera de första 40 åren skulle jag säga lärdomsrikt, roligt, utmanande och fantastiskt.
Känna och klämma
De båda Norrköpingsgrabbarna växte upp i föräldrarnas livsmedelsbutik och fick med automatik en känsla för företagande och försäljning samt en ordentlig dos vinnarinstinkt.
- Dessutom har vi inspirerats av hur de annonserade sina varor i affären. Likaså möjligheterna med att flytta fokus på servicen över disk till exponering ute på butiksgolvet, berättar Ulf.
- Kunderna skulle kunna känna och klämma på produkterna.
Så tillkom namnet
Ulf är idésprutan och den impulsive med Bo som den något mer eftertänksamme. Någonstans på vägen insåg de också att tillsammans skulle de kunna bli ett vinnande team med sina olika förtjänster.
1974 tog Ulf Eklöf över och kunderna tilltog i antal. Inledningsvis kom främst östgötar, men ryktet spred sig och de långväga kunderna blev allt flera.
70-tal blev 80-tal och det verkliga genombrottet nalkades. Spiralen Sport överträffade budgetmålen ideligen och utlösande för expansionen blev OS i Los Angeles 1984. Huvudarena var det ståtliga Colosseum med löparbanor och allt – där någonstans kom idéerna till Stadium, det skulle företaget heta och det skulle växa.
Genombrottet
1987 invigdes den första Stadium-butiken i Stockholm. Investeringen var stor, nervositeten påtaglig när bröderna frågade sig själva in i det längsta om satsningen var rätt. Deras koncept var nytt och oprövat, men resultatet blev det allra bästa. Kön till butiken vid invigningen på Sergelgatan var rekordlång och där och då tog allt fart.
Och inte minst, här etablerades deras främsta kännetecken – målade löparbanor på golvet i butiken som blev ett signum. Fräckt tyckte många kunder som också uppskattade utbudet och priserna. Bröderna Eklöf kunde andas ut, de fick modet och insåg att de var på väg mot någonting stort. Fastighetsägare runt om i Sverige ville hyra ut sina lokaler till Ulf och Bo och etableringstakten skruvades upp.
Facit är upprättat sedan länge. Det blev Nordens ledande sportkedja av deras sätt att tänka och inte minst att rekrytera personal. Stadiumandan med en rad kvickfotade, energiska och affärsmedvetna anställda är omvittnad.
Sponsring med tydliga mål
”Framåt, framåt” har alltid varit honnörsord.
- Mest stolt är jag över att vi tillsammans skapat ett av världens bästa sportkoncept och att vi överträffat alla tänkbara drömmar, utan tvekan, säger Ulf.
Samtidigt som Stadium har utvecklats och dotterbolag tillkommit har brödernas hela vägen haft stora engagemang inom idrotten och det har också blivit en affärstillgång.
Möjligen har favoritlaget IFK Norrköping haft lite egna förmåner, men annars har sponsring alltid kopplats till exponering och materialavtal. Många elitklubbar sponsras, men Stadium syns också inom idrott på lägre nivå. Raden av kontrakt är lång och har inneburit en omfattande marknadsföring.
Sports Camp har blivit störst
1994 kom idén med en sommarcamp för ungdomar för att ge dem chansen att pröva på ett antal idrotter. 1995 genomfördes den första Stadium Sports Camp som har blivit en tradition och numera är Sveriges största idrottsläger för tusentals barn och ungdomar.
Brödernas livsverk har vuxit på alla sätt. Några hack i maskineriet har förekommit, bl a avyttrades, Stadium Promotion som riktade sitt utbud mot företag, för ett par år sedan.
I dag är Stadium den ledande sportkedjan i Norden med 150 butiker i Sverige, Danmark och Finland. Nu är siktet inställt mot Hamburg, en satsning som man själva talar lite tyst om, men som ska ske.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
19-årige SHL-spelaren Felix Nilsson, uppvuxen i Stockholms norra förorter och sedan 2021 i Rögles organisation är huvudperson i minst sagt udda hockeyaffär.
I en osannolik miljon affär har Rögle tvingats köpa loss sin egen spelare från IK Oskarshamn för 1,3 miljoner kronor. Dit han var utlånad – från Rögle.
Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.
Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.
Malmö FF:s 24:e fotbollsguld väckte heta känslor i Helsingborg! I centrum tre tårtor som hyllar MFF-guldet, beställda av Puma som sponsrar MFF men har kontor i Helsingborg.
Konditor, Bengt Carlsson, ägare till Thores Bageri, har som specialité att göra tårtor med motiv och dekorera med bilder. Han var stolt över sina tårtor och lade ut en bild på sin Facebook-sida.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.