Zlatans företag i förlust med 210 miljoner

Zlatan Ibrahimovics klädmärke A-Z läggs ned efter två år. Trots aggressiv marknadsföring blev det ingen fart på försäljningen. Förlusten blev 210 miljoner kronor.

Nja, Zlatan utan kläder, åtminstone på överkroppen, är vi vana vid att se. Nu blir han också av med sitt klädmärke. Foto: AP Photo/Jae C. Hong

 

Satsningen skedde med den norska Varnergruppen som bland annat äger Dressman. 

Då stor optimism

Optimismen var stor inför introduktionen för två år sedan. 

Efteri ett möte mellan Zlatan Ibrahimović och Petter Varner, vd för bolaget Dressmann AS, där personkemin beskrev som perfekt och  enades de tämligen omgåendeom ett samarbete i Varner Ibrahimović AS.

- Vi är otroligt stolta över att ha kopplat till oss en av världens största idrottsstjärnor. Vi har stor respekt för hans engagemang och värderingar, sa Petter Varner dåoch lät förstå att Zlatan hade en mycket bestämd uppfattning om kläder och design.

Zlatan själv uttryckte sig i pressreleasen: 

- För mig är det stort att starta ett bolag inom sport tillsammans med Dressmann. Deras företagskultur och vinnarmentalitet matchar mig perfekt.

För dyr satsning

Dressman från norska Varner-Gruppen som drivit butiker i mer än 50 år och är ett av Nordeuropas ledande textilföretag med över 1 400 butiker och 10 000 medarbetare.

Men i dag låter detannorlunda:

”Trots en solid tillväxt 2017 blev den europeiska satsningen på sportkläder för dyr, skriver Varnergruppen i ett pressmeddelande.

Förutom att inga fler kollektioner av sportkläder eller underkläder tas fram läggs varumärket A-Z ned.

Överens om att lägga ned

Petter Verner och Zlatan är överens om att avsluta samarbetet gällande A-Z skriver företaget.

Enligt Dagens Industri sålde bolaget Verner Ibrahimovc AB kläder för 92,5 miljoner kronor 2017. Det innebar att resultatet före skatt blev en förlust på 105 miljoner kronor.

Med en liknande förlust för 2016 innebär satsningen att Zlatans sportkläder kostade bolaget 210 miljoner kronor.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.