Privatpersoner blir ambassadörer

Kommuner runt om i landet börjar allt mera upptäcka vinsterna med Idrottsturism och det leder till ett uppvaknande och skilda  uttryck. I spåren på det uppstår nya idéer. Som i Närke där stans marknadsbolag,Örebrokompaniet,med ansvar för platsvarumärket Örebro har inlett en kampanj benämnd Ambassadörerna. Fem vanliga örebroare är utsedda till att representera Örebro i ett annorlunda initiativ.

Örebro slott är en pärla som lockar åtskilliga människor. Foto: Ove Lundqvist

För att på riktigt kunna representera sin stad får personerna nu i sommar vara med om ett stort antal upplevelser.

Örebrokompaniet såg ett behov att både bygga stolthet för Örebro hos de egna invånarna, men också fortsatt spinna på den positiva bild många har av Örebro just nu i syfte att ytterligare visa på stadens attraktivitet. Exempelvis utsågs Örebro till Sveriges hetaste stad för turister 2019. Och vilka skulle vara bättre på att guida, representera och dela med sig av lokala smultronställen än örebroarna själva?

– Vi vill på ett smart sätt kombinera syftet att bygga stolthet för Örebro hos örebroarna, och samtidigt ta ett nytt grepp i hur vi delar med oss av staden till alla våra besökare,säger Louise Anestad, varumärkesansvarig på Örebrokompaniet, och fortsätter:

– Vi sökte Ambassadörer i fem kategorier, där ansökan var öppen för alla. Nu har vi utsett fem örebroare som fått hedersuppdraget att uppleva, berätta och sprida bilden av Örebro – precis som de vill. Det är på samma gång läskigt som spännande att släppa taget om vad vi kommunicerar om staden. Samtidigt vet vi att de mest trovärdiga källorna i alla städer man besöker runt i världen är de som faktiskt bor där.

– Kampanjen fungerar som en flerstegsraket där Örebrokompaniet först vill stärka stoltheten hos Örebroarna själva. Därför varför det primärt viktigt med lokal synlighet. Ansökan har spridits via sociala medier och traditionell annonsering samt pressinsatser. 

Idrottsturismen i Örebro består traditionellt och främst av eliklubbarna i fotboll(ÖSK och Kif Örebro) och ishockey (Örebro HK)

– Vi har ingen enorm budget, men genom att göra den här frågan till ett lokalt allmänintresse har vi fått med oss lokalmedia. Det här handlar om att stärka relationen mellan Örebro och örebroarna. Nästa steg är att skruva så vi även når ut nationellt. Nu är våra ambassadörer i full färd att upptäcka sin egen stad och vi är väldigt nöjda med de genomslag och den uppmärksamhet vi redan lyckats skapa, trots att det här initiativet bara är i sin linda, avslutar Louise Anestad. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.