Skistar VM-sponsor efter rekordaffär

Skistar har antagit erbjudandet att bli titelsponsor till alpina VM i Åre 2019. Det avgörande skälet är möjlighetenatt marknadsföra Sälen och övriga egna skidorter för att locka fler internationella gäster. Vid tisdagens avslöjande framkom också att Skistar ska börja tillverka kläder.

André Myhrer gränslar en port i sista branten i den stora finalen och blir tvåa i herrarnas världscuptävling i parallellslalom i Hammarbybacken i Stockholm Foto: Pontus Lundahl / TT

Det var vid en presskonferens i samband med tisdagens världscuptävling i Hammarbybacken som Skistars vd Mats Årjes tillkännagav att företaget blir titelsponsor till alpina världsmästerskapen i Åre 2019.

”En fantastisk möjlighet att använda den genomslagskraft som ett alpint VM har. Arrangörerna räknar med att 700 miljoner tittare världen över ska följa tävlingarna”, säger Skistars vd Mats Årjes till Di.

Samarbetet är ett avtal mellan Skistar och Infront, ett Wanda Sports-bolag och Internationella Skidförbundets som exklusiv media- och marknadspartner för evenemanget.

Hur stor investeringen vill inte Årjes avslöja.

– Det är del av överenskommelsen, sa Årjes.

Med drygt ett år kvar till VM-tävlingarna släpptes biljetterna på tisdagen

Den 5–17 februari 2019 står Åre för tredje gången värd till FIS Alpine World Ski Championships, världens nästa största vintersportevenemang efter OS.

Men det står ändå klart att avtalet omfattar ett rekordbelopp med tanke på exponeringsgraden.

Målet är att locka fler internationella gäster till Skistars olika skidorter med Åre som navet.

Sponsoraffären innebär också starten på egen tillverkning av kläder till VM-organisationen och sponsorer.

”Vi har under en tid haft planer på att utveckla och sälja våra egna kläder under ett eget varumärke. Nu kan vi använda VM som en plattform för det”, säger Mats Årjes.

Fakta

Skistar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50 procent i Norge 31 procent och totalt i Skandinavien 41 procent.

Arrangörerna vid i Åre räknar med 600 deltagare från 65 nationer. Totalt innebär VM att 21 miljoner euro investeras i backarna. Tävlingarna beräknas locka 1300 journalister och generera 600 timmars tv-tid. för 700 miljoner tv-tittare. Med drygt ett år kvar till VM-tävlingarna släpptes biljetterna på tisdagen

Den 5–17 februari 2019 står Åre för tredje gången värd till FIS Alpine World Ski Championships, världens nästa största vintersportevenemang efter OS.

Målet är att attrahera 120 000 besökare under de två veckor som tävlingen pågår. En variation av olika biljettpaket för läktaren finns tillgängliga, från endagsbiljetter till helgbiljetter och även ett fullt tvåveckorspass. Paket som inkluderar resor och boende kommer också att finnas tillgängliga under våren.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.