""Foppa"" satsar själv i eventhall

Peter Foppa Forsberg tar pengar av sin förmögenhet och satsar på en ny arena hemma i Örnsköldsvik. Därmed får elitserielaget Modo Hockey en supermodern hall. 170 miljoner kronor satsas på en av Europas modernaste evenemangsarenor.
Modo saknar en huvudsponsor för arenan. Det pågick länge diskussioner med Fjällräven, men företaget sa slutligen nej när summan blev för stor.
- Men om ungefär en månad tror jag att vi kan presentera en sponsor, påstår Peter Blomqvist.
25 miljoner kronor är ungefär den summa som krävs.
Sponsorn saknas för dagen, men däremot finns en garant. Gissa vem? Jo, unge Forsberg. Han vill så gärna se hallen förverkligad och har därför lovat att ställa upp om de pågående förhandlingarna med ett företag skulle haverera.

En ny stor arena i Örnsköldsvik har diskuterats under fyra års tid. På fredagen avslöjades att byggbolaget Skanska bygger arenan för cirka 170 miljoner kronor.
Det är en mycket unik affärsuppgörelse med Forspro AB i Örnsköldsvik, Peter Forsbergs och Kent Forsbergs (tränare för Modo) eget bolag.
Forsbro AB och MoDo Hockey äger den nya arenan.
- För mig och framförallt för Peter har det känts naturligt att göra en insats för att förverkliga framtidens arena och trygga hockeyns framtid i Örnsköldsvik, berättar Kent Forsberg.
Familjen Forsbergs engagemang betyder oerhört mycket för bygden. Kent har varit tränaren som fört laget till framgångar och utvecklat spelare. Sonen ”Foppa” är världsstjärnan som har blivit bygdens främste marknadsförare.
Nu utvecklas deras affärsintresse på hemorten. Det började med deras beslut att satsa 20 miljoner kronor i en ny golfbana vid Veckefjärdens strand utanför Örnsköldsvik. Nu följer arenabygget, där just familjeföretaget Forsbro AB:s klartecken till affären blev avgörande.

- Vi är så övertygande om alla de positiva möjligheter som den nya arenan ger oss att vi vågar starta bygget trots att alla förhandlingar inte är slutförda. Så vi lär få återkomma till namnet på den nya arenan, säger Modos hockeyordförande Åke Eklöf.
Projektet kostar totalt 235 miljoner kronor. Hallen får en prislapp om ca 170 miljoner kronor, men därutöver byggs anläggningar intill själva arenan. Kostnader som delvis finansieras av Örnsköldsviks kommun, Länsstyrelsen i Västernorrland och Evenemangsarenan i Örnsköldsvik AB, där mycket av pengarna kommer från ett EU-projekt om cirka 60 miljoner kronor.

Arenan får plats för cirka 6 500 åskådare som främst får se elithockey med Modo. Men här finns också förhoppningar om konserter, musik- och dansshower, internationella och nationella sportevenemang, konferenser och mässor, företagsevent och andra publika evenemang.
Bygget startar omgående och beräknas vara klart i juni 2006.

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.