Stort intresse för Stockholm Ice

Som TV-sport är konståkning stor, som idrott mindre etablerad bland svenskarna, men nu när Stockholm Ice arrangeras för första gången visar det sig att många är villiga att också lämna fåtöljen. Över 8 000 biljetter är sålda till långfredagens isshow i Globen.

- Vi är glatt överraskade. Det känns jättebra och vi är mycket nöjda med intresset, säger Patrik Tengwall, affärsutvecklare på Stockholm Globe Arenas som tillsammans med Svenska Konståkningsförbundet står bakom Stockholm Ice med 50 procent vardera.

Premiär för uppvisning

Det blir premiär för ett uppvisningsevenemang med den internationella och svenska eliten i en drygt två timmar lång show med individuella nummer, paråkning och teamåkning.

- Vi har haft tur både med lanseringen och de åkare som vi tidigt gjorde klart med. Deras framgångar har gett en uppmärksamhet.
Patrik Tengwall tänker på världsartister som ryssen Evgeny Plushenko (som vann EM), tvåfaldige världsmästaren Stéphane Lambiel från Schweiz och tyska paråkarna Aljona Savchenko och Robin Szolkowy som tog brons i OS.

Dessutom och kanske framför allt, svenskarna har svarat för internationella utmärkta resultat. Adrian Schultheiss utmärkte sig såväl i OS som VM och Victoria Helgesson klarade en storartad tiondeplats i VM i konkurrens med alla världsstjärnor. Bra meriter har också svenskarna i Team Boomerang som hör till topp-10 i världen i teamåkning.

Adler bakom idén

Med Stockholm Ice får Sverige och Ericsson Globe ett nytt stort evenemang med världsstjärnor. Bakom idén står Per Adler, generalsekreterare i Svenska Konståkningsförbundet sedan nära två år tillbaka. Han tog med sig erfarenheterna från 18 år i Svenska Golfförbundet Affärsutveckling AB.

Per Adler fick Stockholm Globe Arena att säga ja till en satsning och nu samverkar parterna för att om ett år kunna söka EM 2014.

- Första året är målet att fylla Ericsson Globe och nå en omsättning på 5-6 miljoner kronor. På sikt är ambitionen att fylla flera föreställningar och utöka konceptet på det sätt som Globen Horse Show har gjort, vilket kan ge en omsättning på 25-30 miljoner kronor.

Patrik Tengwall är belåten med publiktillströmningen, men låter förstå att kostnaderna också är stora.

- Med 8-9 000 åskådare får vi täckningsbidrag för delar av arenakostnaden. Vi tjänar inga stora pengar utan ser det här på sikt och vill bygga varumärket Stockholm Ice.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.