Hockeyns egen miljonroulette

Inte nog med att klubbarna har lyckats nå final, nu tjänar de miljoner på de här avgörande matcherna och dessutom trissas intresset upp på orterna. 13 mil tor Luleå och Skellefteå är en miljonroulette, där vinnaren även här tar allt.

Luleåspelarna tackar fansen efter 1-0-segern mot Skellefteå i slutet på januari. På lördagen möts de igen och nu är det mer än elitseriepoäng i potten. Foto: Robert Granström


Som någon sa: ”De kunde ha hyrt in sig på Friends Arena och fyllt stället, så många vill se matcherna”.

Hysteriskt på båda orterna

Hockey och SM-final framkallar alltid stort intresse. I år mer än någonsin. De två norrländska lagen möts i en avgörande kraftmätning.

Är det någon som tvivlar är det bara att ta del av rapporterna:

  • Folk hänger flaggor på balkonger och går omkring på stan i matchtröjor.
  • Människor kramades spontant när väl avancemanget stod klart.
  • Biljetter såldes slut på tio minuter.

Start på fredag

- De gick åt direkt. Alla vill ju komma när det är en sådan här fest, sa Janne Damberg, Luleås säljchef.

- Det är vår tredje SM-final, men vi har aldrig haft ett sådant intresse tidigare, sa Skellefteå AIK:s marknadschef Anna Ersson.

Finalserien inleds i kväll och Skellefteå börjar hemma i bäst av sju. 

Storbildsskärmar och tält

Räkna med en tuff serie av matcher med en publikfest som aldrig förr.

Nu tar klubbarna också alla chanser till att öka intäkterna. Således är det aktuellt med storbildsskärmar i respektive hemmaarena för att kunna visa bortamatcherna.

- Det brukar vara bra tryck i derbyna mot Skellefteå och nu blir det förstås speciellt när det är en final. Det blir oerhört stort, säger Luleås klubbdirektören Peter Jidström.

Hela staden, hela bygden

- Det här berör ju hela staden, hela bygden. Vi vill skapa en stor fest av den här finalen, säger Anna Ersson i Skellefteå.

I en internationell jämförelse är den svenska elitserien verkligen liten i publikligan.

Under säsongen hade Skellefteå 5 197 åskådare i snitt mot Luleås 5 184. De har därmed placeringarna 48 och 49 bland europeiska klubblag. Åtta svenska klubbar har bättre snitt än de två norrländska lagen.

Det blir smått komiskt i jämförelse med Berns 16 330 åskådare, Dinamo Minsks 14 299 eller Eisbären, Berling, med 14 034. Mest framträdande i Sverige är Frölunda i vanlig ordning. Nu på femte plats med 8 588, men klubben har tappat sex placeringar sedan förra säsongen.

Damkronornas bojkott av landslagsspel ger effekt – nu regnar ekonomiskt stöd över hockeyns landslagstjejer. Efter torsdagens besked av Svenska Ishockeybundet, där rätten till ersättning för förlorad arbetsinkomst, garanterades fortsatte pengaregnet under fredagen.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Nog har intresset för damfotboll efter VM-succén blivit större. Damallsvenskans publiksiffror har ökat med 30 procent efter Sveriges bronsbragd. Nu finns det siffror på det. Före VM, då sju omgångar spelades, låg snittet på 751. I dag, efter sju nya omgångar efter VM är snittet uppe på 983. En 30 procentig ökning!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Spelinspektionen har slagit till mot spelbolagen för andra gången i år. Nu är det fyra spelbolag som tillsammans får böta drygt 20 miljoner kronor. De har erbjudit vadhållning på matcher där de flesta är under 18 år. Det är förbjudet.

De tio namnen till det populära programmet Mästarnas mästare är klara. De tio atleterna är indelade i två grupper. Inspelning startar i Grekland i september. I vår visas programmet på SVT och då får vi reda på vem som blev Mästarnas mästare 2020.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.