Hockeyns egen miljonroulette

Inte nog med att klubbarna har lyckats nå final, nu tjänar de miljoner på de här avgörande matcherna och dessutom trissas intresset upp på orterna. 13 mil tor Luleå och Skellefteå är en miljonroulette, där vinnaren även här tar allt.

Luleåspelarna tackar fansen efter 1-0-segern mot Skellefteå i slutet på januari. På lördagen möts de igen och nu är det mer än elitseriepoäng i potten. Foto: Robert Granström


Som någon sa: ”De kunde ha hyrt in sig på Friends Arena och fyllt stället, så många vill se matcherna”.

Hysteriskt på båda orterna

Hockey och SM-final framkallar alltid stort intresse. I år mer än någonsin. De två norrländska lagen möts i en avgörande kraftmätning.

Är det någon som tvivlar är det bara att ta del av rapporterna:

  • Folk hänger flaggor på balkonger och går omkring på stan i matchtröjor.
  • Människor kramades spontant när väl avancemanget stod klart.
  • Biljetter såldes slut på tio minuter.

Start på fredag

- De gick åt direkt. Alla vill ju komma när det är en sådan här fest, sa Janne Damberg, Luleås säljchef.

- Det är vår tredje SM-final, men vi har aldrig haft ett sådant intresse tidigare, sa Skellefteå AIK:s marknadschef Anna Ersson.

Finalserien inleds i kväll och Skellefteå börjar hemma i bäst av sju. 

Storbildsskärmar och tält

Räkna med en tuff serie av matcher med en publikfest som aldrig förr.

Nu tar klubbarna också alla chanser till att öka intäkterna. Således är det aktuellt med storbildsskärmar i respektive hemmaarena för att kunna visa bortamatcherna.

- Det brukar vara bra tryck i derbyna mot Skellefteå och nu blir det förstås speciellt när det är en final. Det blir oerhört stort, säger Luleås klubbdirektören Peter Jidström.

Hela staden, hela bygden

- Det här berör ju hela staden, hela bygden. Vi vill skapa en stor fest av den här finalen, säger Anna Ersson i Skellefteå.

I en internationell jämförelse är den svenska elitserien verkligen liten i publikligan.

Under säsongen hade Skellefteå 5 197 åskådare i snitt mot Luleås 5 184. De har därmed placeringarna 48 och 49 bland europeiska klubblag. Åtta svenska klubbar har bättre snitt än de två norrländska lagen.

Det blir smått komiskt i jämförelse med Berns 16 330 åskådare, Dinamo Minsks 14 299 eller Eisbären, Berling, med 14 034. Mest framträdande i Sverige är Frölunda i vanlig ordning. Nu på femte plats med 8 588, men klubben har tappat sex placeringar sedan förra säsongen.

Östersunds FK har lyckats samla in 20 miljoner kronor.

- Målet är uppnått, lyder glädjemeddelandet på klubbens hemsida

Det var tidigt i höstas som ÖFK satte upp målet att få in 20 miljoner kronor i externt kapitaltillskott för att klara ekonomin.

Handbolls-EM, startar i dag, fredag. Spelplats som så många gånger förr, i olika sporter, är Scandinavum i Göteborg.

”Sveriges mesta arena” sedan invigningen 1971 – här har inte mindre än 16 europeiska mästerskap genomförts i arenan. Nu är det åter dags när EM i handboll 2020 drar igång och då blir arenans 17:e EM. Tillsammans med 18 världsmästerskap gör det Scandinavium till en riktig mästerskapsarena.

Dagen kryper sakta närmare. Ni vet, första söndagen i mars är det alltid dags. 15 000 skidåkare  preparerade i Berga By, minst det tiodubbla antalet människor lika redo vid TV:n. Vasaloppets strapatser delas av åtskilliga, nio mil kräver en hel del. I år kanske mer än på många år. Det är minimalt med snö.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Sportbladet inleder en storsatsning på bandy som innebär sändning av Elitseriens samtliga matcher. Aftonbladet fortsätter arbetet med Bandypulspå samma sätt som tidigare, men utvecklar samtidigt sändningarna för att få en större målgrupp.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.