100 000 såg VM-final via webben

Första Student-VM i amerikansk fotboll har just avslutats i Uppsala. Och det blev en succé – inte minst på webben. Uppskattningsvis 100 000 följde finalen via nätet.
Student-VM i amerikansk fotboll i Uppsala var ett anonymt arrangemang på hemmaplan, men mycket större ute i världen tack var webb tv-sändningar.

 

Finalen mellan Mexiko och Japan på söndagen slutade 14-6 till Mexiko. 

Stor uppståndelse

I Mexiko var uppståndelsen stor över resultatet. Det är första gången Mexiko vann över Japan i ett internationellt mästerskap.

Cirka 800 personer var på plats för att följa matchen på Österängens IP i Uppsala. Betydligt fler följde matchen via nätet – som mest 7 024 samtida tittare. 

Hur många individer som döljer sig bakom den siffran är svårt att avgöra, men eftersom tittarna i snitt följde matchen i 22 minuter så är siffran sannolikt över 100 000 tittare – de allra flesta utomlands, uppskattningsvis 90 procent.

Bra affär för kommunen

Tidigare i veckan följdes Mexikos match av 6 200 samtida tittare. Sveriges matcher lockade som mest 598 samtida tittare, mot Kina, vilket innebär cirka 15 000 tittare totalt på den matchen. 

Student-VM ser ut att bli en bra affär för Uppsala kommun. 335 aktiva, ledare och delegater har varit på plats i Uppsala mellan 25 april och 11 maj, varav själva matchperioden var 2-11 maj. Lägg därtill cirka 50 spendersugna supportrar från olika delar av världen. 

Totalt räknar arrangörerna, Superserie-laget Uppsala 86ers och Sveriges Akademiska Idrottsförbund, med att Student-VM genererade 4 500 hotellnätter till Uppsala kommun som varit en av Student-VM:s partners.

Tittarsiffror som de stora

- Vi är väldigt nöjda med arrangemanget och har fått mycket fin feedback av deltagarna. Det vi hade ha önskat oss är lite bättre väder och att lokalpressen hade varit lite mer på hugget. Det hade hjälpt till att locka ännu fler till matcherna, säger Student-VM-generalen Martin Söderberg som förstås är nöjd med tittarsiffrorna på webben:

- Det är definitivt rekord för amerikansk fotboll i Sverige. Frågan är om det inte är tittarsiffror som kan mäta sig med de stora idrottsförbundens webbsändningar.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.