100 000 såg VM-final via webben

Första Student-VM i amerikansk fotboll har just avslutats i Uppsala. Och det blev en succé – inte minst på webben. Uppskattningsvis 100 000 följde finalen via nätet.
Student-VM i amerikansk fotboll i Uppsala var ett anonymt arrangemang på hemmaplan, men mycket större ute i världen tack var webb tv-sändningar.

 

Finalen mellan Mexiko och Japan på söndagen slutade 14-6 till Mexiko. 

Stor uppståndelse

I Mexiko var uppståndelsen stor över resultatet. Det är första gången Mexiko vann över Japan i ett internationellt mästerskap.

Cirka 800 personer var på plats för att följa matchen på Österängens IP i Uppsala. Betydligt fler följde matchen via nätet – som mest 7 024 samtida tittare. 

Hur många individer som döljer sig bakom den siffran är svårt att avgöra, men eftersom tittarna i snitt följde matchen i 22 minuter så är siffran sannolikt över 100 000 tittare – de allra flesta utomlands, uppskattningsvis 90 procent.

Bra affär för kommunen

Tidigare i veckan följdes Mexikos match av 6 200 samtida tittare. Sveriges matcher lockade som mest 598 samtida tittare, mot Kina, vilket innebär cirka 15 000 tittare totalt på den matchen. 

Student-VM ser ut att bli en bra affär för Uppsala kommun. 335 aktiva, ledare och delegater har varit på plats i Uppsala mellan 25 april och 11 maj, varav själva matchperioden var 2-11 maj. Lägg därtill cirka 50 spendersugna supportrar från olika delar av världen. 

Totalt räknar arrangörerna, Superserie-laget Uppsala 86ers och Sveriges Akademiska Idrottsförbund, med att Student-VM genererade 4 500 hotellnätter till Uppsala kommun som varit en av Student-VM:s partners.

Tittarsiffror som de stora

- Vi är väldigt nöjda med arrangemanget och har fått mycket fin feedback av deltagarna. Det vi hade ha önskat oss är lite bättre väder och att lokalpressen hade varit lite mer på hugget. Det hade hjälpt till att locka ännu fler till matcherna, säger Student-VM-generalen Martin Söderberg som förstås är nöjd med tittarsiffrorna på webben:

- Det är definitivt rekord för amerikansk fotboll i Sverige. Frågan är om det inte är tittarsiffror som kan mäta sig med de stora idrottsförbundens webbsändningar.

Karlskrona kastas ut från hockeyallsvenskan. Tvångsnedflyttningen borde få Svenska ishockeyförbundet att känna sig som boven i dramat. När Karlskrona gick upp i SHL efter säsongen 2015 kom kravet från Förbundet: Ni måste ha en läktare som rymmer 5 000 åskådare. Läktarbygget knäckte klubben.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Trefaldiga mästarna Smederna från Eskilstuna drog sig ut BAHAUS-ligan (tidigare Elitserien) vilket gav eko i svensk speedway. Orsak: ingen publik i coronatider, inga inkomster. Men klubben kör vidare – i division 1.

-  Så länge vi inte kan ha publik som är 50 procent av våra intäkter kan vi inte köra, förklarade Tobias Spångberg, ordförande, avhoppet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Brynäs är på väg att lyckas med sin donationkampanj som ska göra det möjligt att värva två ¨högklassiga nyförvärv. Pengar strömmar stadigt i och många vill bidra till att förstärka laget. Men det krävs flera miljoner.