Elitloppet mest omskrivna evenemanget

Elitloppet är det mest omskrivna sommaridrottsevenemanget – för tredje året i rad. Finnkampen och Swedish Open följer, men långt bakom.
Över 50 000 personer förväntas besöka Solvalla under Elitloppshelgen. Foto: Thomas Blomqvist/Kanal75

 

När det bara är dagar kvar till årets Elitloppet presenteras siffror som åter gör Elitloppet till Sveriges mest omskrivna sommaridrottsevenemang. Då handlar det om 2013 års tävling.

De tre senaste åren har ATG, med hjälp av företaget Retriever, analyserat vilket. Alla tre åren har Elitloppet vunnit!

Mest på sajter

Topplistan över olika evenemang som fått mest utrymme på mediernas nyhetssajter gäller perioden 16 september 2012 till och med 15 september 2013.

Analysen är baserad på sökningar i Retrievers mediedatabas, som är ett omfattande länkarkiv med information som publicerats i tryckta tidningar och på webben.

Och här finns inget sommaridrottsevenemang som kan konkurrera eller mäta sig med Elitloppet som behåller sin förstaplats och vinner en utklassningsseger.

Tävlingen omskrivs mer än föregående period och omskrivs nästan dubbelt så mycket som tvåan.

- Det här är årets höjdpunkt och vi är oerhört glada för att Elitloppet nu vinner sin klass för tredje året i rad, säger Hasse Svennehed PR-chef på ATG.

Stadigt i topp

- Det är lätt att glömma och det är inte så länge sedan som Elitloppet inte nämndes i dessa sammanhang. Nu är vi med i topp år efter år oavsett vem som mäter, fortsätter Hasse.

Sommaridrottsevenemang:

1. Elitloppet, 6 347 artiklar.

2. Finnkampen, 3 281 artiklar.

3. Swedish Open, 3 270 artiklar.

Vintertid är Vasaloppet är inte bara störst utan också det mest omskrivna idrottsevenemanget totalt trots att man minskar något jämfört med föregående period.

Musikfestival i topp

I den totala Sverigeligan återfinns Peace & Love, Borlänges musikfestival, i topp. Elitloppet är trea. Åter, notera det är siffror för 2013. Av de tre i topp står Elitloppet för den enda procentuella ökningen sedan förra perioden.

Sverigeligan:

1. Peace & Love, 9 771 artiklar, -2%

2. Vasaloppet, 9 379 artiklar, -7%

3. Elitloppet, 6 347 artiklar, +17%

Undersökningen har sammanställts till en topplista över vilka evenemang som fått mest utrymme på nyhetssajter och i tryckta tidningar. Analysen är baserad på sökningar i Retrievers mediedatabas, som är ett omfattande länkarkiv med information som publicerats i tryckta tidningar och på webben.

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.