Satsar 9 miljoner i idrottsturism

Jönköping kommun har antagit en affärsmodell på tema idrottsturism. Satsningen om 9 miljoner har redan gett resultat och bara under 2016 blir det tre internationella evenemang.
Patrik Olderius, vd på Destination Jönköping AB, berättar om satsningen som sker vid Vätterns strand.

 

Kommunen investerar i tre evenemang via Destination Jönköping AB. Bolaget är ickevinstdrivande och pengarna betraktas som investeringar med många vinster.

- Syftet är att få fler människor att upptäcka Jönköping, säger Patrik Olderius, vd på Destination Jönköping AB.

Utreder möjligheter

I sökandet efter framtida idrottsevenemang utgår man till stor del från de naturliga fördelarna i området. Föreningar kan genom Destination Jönköping AB söka större evenemang och via bedömningar om lönsamheten få pengar.

EM i mountainbike den 5-8 maj där cirka 500 åkare från ett 30-tal länder beräknas komma inleder 2016. Sedan följer VM i Muay Thai 19-29 maj med ett 100-tal länder och runt 2 000 tävlande. Och så Iron Man 70.3 den 10 juli som beräknas locka runt 1 500 tävlande.

- Det här är en medveten strategi. Jönköping har ett utmärkt geografiskt läge och goda förutsättningar att hålla stora idrottsevenemang.

Kommunen tog initiativ

Bolaget grundades 2014 på initiativ från Jönköping kommun där både tjänstemän och politiker såg värdet av evenemang och som en katalysator för turism. I Destination Jönköping AB:s styrelse sitter de styrande politikerna och bolaget ägs till hundra procent av kommunen.

Huvudsyftet är att marknadsföra Jönköpings kommun som besök- och mötesplats. Erfarenheter från tidigare evenemang och effekten av besöksantalet vid både större kongresser och andra evenemang i Jönköping visade vägen.

Att använda idrotten som en anledning att få besökare är inte heller nytt. Tidigare har Jönköping bland annat arrangerat USM i handboll och Dreamhack – världens största e-sportstävling med över 20 000 deltagare. Att stan kan ta emot tusentals besökare är bevisat sedan tidigare.

Vill bli en cykelstad

EM i mountainbike anordnas av fem lokala cykelföreningar tillsammans med cykelförbundet (SCF) och Destination Jönköping AB. Cykelintresset är stort och att få ansvara för EM ses som en stor möjlighet för att öka intresset och kännedomen om Jönköping som en utmärkt ort för cykel och framförallt terrängcykling och på så vis skapa en image som en cykelstad.

- VM i Muay Thai är en engångsföreteelse och är det största vi har anordnat här i Jönköping. Det är första gången ett VM hålls i Europa och internationellt är intresset mycket stort och i Sverige växer intresset för varje år.

I valet av värdstad var konkurrensen stor men slutligen beslutades att VM ska hållas i Kinnarps Arena som till vardags är HV71:s hemmaarena. Valet motiverades med att Jönköping kommun och HV71 lyckades få fram en bra helhetslösning för arena, hotell och övrig logistik med en väl genomtänkt organisation där man försöker samla evenemanget på samma plats istället för att spridas på fler arenor.

Iron Man 70.3 är den fjärde i sitt slag i Skandinavien. Tävlingen innehåller en simbana på 1.9 km i Vättern, en cykelslinga om 90.1 km i landskapet i Jönköping och avslutas centralt vid Rådhusparken efter att deltagarna löpt en 21.1 km lång bana genom stan. Deltagarna har möjlighet att kvala in till VM genom att delta i Jönköping och det kommer att locka elitsatsande deltagarna. World Triathlon Corporation (WTC) är organisationen som har skapat Iron Man som tog beslutet om att lägga tävlingen i Jönköping.

Ida Sundström 

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.