Mattias, en riktig entreprenör
- Lite läskigt. I Stockholm finns ju alla experter..., säger Mattias Walfridsson som är en riktig entreprenör.
Han är långväga inom sponsrings- och eventindustrin och har sysslat med idrott hela livet.
Han har byggt upp beachvolleyn i Sverige. Nu ska han och hans Umeå-baserade eventbyrå Heja! få snurr på sponsrings- och eventbranschens gala Gyllene Hjulet som är eventindustrins egen gala, arrangeras i april och passar samtidigt på att fylla 20 och bli vuxen.
Det firar arrangören Sponsrings & Eventföreningen i förväg med att ge uppdraget att arrangera galan till den Umeå-baserade sponsrings- och eventbyrån Heja!
Upplevelse för upplevare
Byråns vd, Mattias Walfridsson, är förstås glad för uppdraget, men det är också andra känslor som bubblar upp i kroppen.
- Det är egentligen skräckinjagande att försöka skapa en ökad upplevelse åt upplevelseindustrin. Alla som är på plats på Gyllene Hjulet har ju redan upplevt det mesta
- Exakt vad det blir för upplägg vet vi inte ännu, vi har precis börjat jobba med uppdraget, men det jag vet är att vi som Norrlands-byrå skapar saker utifrån en annan synvinkel än Stockholms-byråerna. Det kommer att märkas,
Mattias Walfridsson har en bred erfarenhet från sponsrings- och eventindustrin.
Det började hemma i Örkelljunga. Mattias Walfridsson ägnade ungdomsåren åt det som de flesta ungdomarna i den nordvästra Skåne-idyllen gjorde, nämligen volleyboll.
Rekordung elitdomare
Parallellt med spelarkarriären började han döma redan på högstadiet. Som 20-åring gjorde han entré med visselpipan i munnen i Elitserien, vilket gjorde honom till den yngste domaren genom tiderna på den nivån. Då hade han redan dömt på högsta nivå på beachvolleytouren i ett par år.
Via domaruppdragen blev han också engagerad i Svenska Volleybollförbundet som förtroendevald där hans förmåga att planera och organisera snart snappades upp.
Efter att ha varit med och genomfört SM i beachvolley på Tylösand flyttade Mattias Walfridsson från Skåne till Umeå för att studera. Där kom han i kontakt med Tom Englén, tidigare OS-spelare i beachvolley som parallellt med spelet börjat jobba med event och sponsring.
Tillsammans byggde de upp eventet Umeå City Beach som kom att bli det största, publika eventet inom svensk beachvolley någonsin med som mest över 25 000 besökare. Tom Englén är för övrigt idag parhäst med Mattias på Heja!.
- Beachvolleyn har en fantastisk känsla och en kommersiell potential som var väldigt stimulerande att jobba med.
Ny miljonutmaning
Efter framgångarna med eventen i Umeå gjorde förbundet vågen och gav Mattias Walfridsson en ny utmaning: att dra igång ett event- och marknadsbolag i förbundet som skulle lyfta den befintliga beachvolleytouren. Året var 2006.
Två år senare var bygget klart: nio tävlingar från Malmö i söder till Umeå i norr, varav sex direktsända i TV4 Sport, spaltkilometer i media och fem miljoner kronor i omsättning med flera stora partners i ryggen.
2011 hade Mattias Walfridsson sett mer av Sverige än Nils Holgersson och nappade på erbjudandet från Heja!: att bli sponsorstrateg på byrån.
- Jag var borta från familjen väldigt mycket under sommarmånaderna och hade dessutom småbarn, och ville vara hemma mer.
- Dessutom hade jag lagt ner ett väldigt stort engagemang under många år och kände att det var dags att gå vidare till något nytt.
Bygger byrå i norr
Han tackade ja till erbjudandet för att bara ett halvår senare få ett nytt erbjudande: att bli vd för hela byrån på 13 personer. Den sittande vd:n Mattias Önell gick vidare och startade reklambyrån Halleluja som ingår i samma kommunikationsgrupp som Heja!, som även innehåller PR-byrån Punkt PR.
Sponsring- och event är den del inom marknadsföringsmixen som växer snabbast och omsätter drygt 13 miljarder kronor, jämnt fördelat mellan de två disciplinerna enligt siffror från IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik). Bara annonsering i mobilen och på internet är större.
Idrottssponsringen är störst – sju av tio sponsorkronor tillfaller idrotten – medan den sociala sponsringen växer snabbast.
Del av något större
Mattias Walfridsson gnider på kristallkulan och försöker se in i framtiden, bortom Gyllene Hjulet 2017, och säger:
- Utvecklingen är otroligt spännande! Det är inte längre bara byråer inom event- och brand experience som förstått att intresse- och upplevelsebaserad kommunikation är framtiden. Det är nästan lika många kommunikationsbyråer, PR-byråer och reklambyråer som står bakom tävlingsbidragen till Gyllene Hjulet. Att definiera vår bransch har nog aldrig varit svårare.
Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen, är spänd på hur Heja! ska hjälpa till att lyfta Gyllene Hjulet som evenemang:
- Det känns fantastiskt kul att få samarbeta med Heja! som har en bred expertis både inom event och sponsring, vilket passar oss väldigt bra. Byrån har visat framfötterna i Gyllene Hjulet med bland annat fyra nomineringar vid senaste galan. Det ska bli riktigt spännande att se hur byrån tar sig an 2017 års gala vars fysiska plats bestäms i januari.
Gyllene Hjulet är Sponsrings & Eventföreningens årliga gala och här hyllas byråer av olika slag
inom sponsrings- och evenemangsindustrin.
Mest lästa just nu
I engelska Premier League är den årliga snittlönen 63 miljoner kronor. I Allsvenskan i fotboll, premiäromgången spelas i månadsskiftet mars-april visar på en tydlig uppdelning mellan de högst betalda spelare, med årslöner i mellan cirka 2.9 och 3,15 miljoner kronor
Dessa spelare hör hemma i de största klubbarna, läs Malmö FF, AIK, Djurgården och Hammarby.. Enligt sajten löneinfo.se har Malmös Oscar Lewicki en årslön på 3.15 miljoner kronor.
- Det råder kaos på många av Stockholms Friidrottsanläggningar!, Det hävdar
Willy Berggren, mångårig ledare inom sporten i huvustan. Han om någon har
erfarenhet och kunskap för att kunna betrakta sportens uveckling. Nu har han
skrivit ett öppet brev och påtalat situation med alla brister och han
vänder sig till ett stort antal ledare,’
Ett historiskt Frölunda-guld fick ordföranden Mats Grauers att till och med gråta.
Inför säsongen 2022-2023 startade Frölunda upp föreningens damishockey. Som sportchef anlände Damkronornas målvaktsikon Kim Martin och som tränare anställdes Erika Holst med 300 matcher för Damkronorna, och som första kvinna invald i svensk ishockeys Hall of Fame..
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
I en intensiv nyhetsflora försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”.
I november, då föreningen fyllde 15 år, kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.
– Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.
Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.
Affären påverkar åtskilliga sportintresserade människor.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.