Mattias, en riktig entreprenör

En skåning hämtad från Norrland ska göra det alltid 08-orna har gjort. Arrangera en annorlunda gala för evenemangsindustrin.
Från Örkelljunga och Umeå kommer Mattias Walfridsson till Stockholm för att stå för en gala av annorlunda format.

 

- Lite läskigt. I Stockholm finns ju alla experter..., säger Mattias Walfridsson som är en riktig entreprenör.

Han är långväga inom sponsrings- och eventindustrin och har sysslat med idrott hela livet.

Han har byggt upp beachvolleyn i Sverige. Nu ska han och hans Umeå-baserade eventbyrå Heja! få snurr på sponsrings- och eventbranschens gala Gyllene Hjulet som är eventindustrins egen gala, arrangeras i april och passar samtidigt på att fylla 20 och bli vuxen. 

Det firar arrangören Sponsrings & Eventföreningen i förväg med att ge uppdraget att arrangera galan till den Umeå-baserade sponsrings- och eventbyrån Heja!

Upplevelse för upplevare

Byråns vd, Mattias Walfridsson, är förstås glad för uppdraget, men det är också andra känslor som bubblar upp i kroppen.

- Det är egentligen skräckinjagande att försöka skapa en ökad upplevelse åt upplevelseindustrin. Alla som är på plats på Gyllene Hjulet har ju redan upplevt det mesta

- Exakt vad det blir för upplägg vet vi inte ännu, vi har precis börjat jobba med uppdraget, men det jag vet är att vi som Norrlands-byrå skapar saker utifrån en annan synvinkel än Stockholms-byråerna. Det kommer att märkas, 

Mattias Walfridsson har en bred erfarenhet från sponsrings- och eventindustrin.

Det började hemma i Örkelljunga. Mattias Walfridsson ägnade ungdomsåren åt det som de flesta ungdomarna i den nordvästra Skåne-idyllen gjorde, nämligen volleyboll.

Rekordung elitdomare

Parallellt med spelarkarriären började han döma redan på högstadiet. Som 20-åring gjorde han entré med visselpipan i munnen i Elitserien, vilket gjorde honom till den yngste domaren genom tiderna på den nivån. Då hade han redan dömt på högsta nivå på beachvolleytouren i ett par år.

Via domaruppdragen blev han också engagerad i Svenska Volleybollförbundet som förtroendevald där hans förmåga att planera och organisera snart snappades upp. 

Efter att ha varit med och genomfört SM i beachvolley på Tylösand flyttade Mattias Walfridsson från Skåne till Umeå för att studera. Där kom han i kontakt med Tom Englén, tidigare OS-spelare i beachvolley som parallellt med spelet börjat jobba med event och sponsring. 

Tillsammans byggde de upp eventet Umeå City Beach som kom att bli det största, publika eventet inom svensk beachvolley någonsin med som mest över 25 000 besökare. Tom Englén är för övrigt idag parhäst med Mattias på Heja!.

- Beachvolleyn har en fantastisk känsla och en kommersiell potential som var väldigt stimulerande att jobba med.

Ny miljonutmaning

Efter framgångarna med eventen i Umeå gjorde förbundet vågen och gav Mattias Walfridsson en ny utmaning: att dra igång ett event- och marknadsbolag i förbundet som skulle lyfta den befintliga beachvolleytouren. Året var 2006.

Två år senare var bygget klart: nio tävlingar från Malmö i söder till Umeå i norr, varav sex direktsända i TV4 Sport, spaltkilometer i media och fem miljoner kronor i omsättning med flera stora partners i ryggen.

2011 hade Mattias Walfridsson sett mer av Sverige än Nils Holgersson och nappade på erbjudandet från Heja!: att bli sponsorstrateg på byrån. 

- Jag var borta från familjen väldigt mycket under sommarmånaderna och hade dessutom småbarn, och ville vara hemma mer.

- Dessutom hade jag lagt ner ett väldigt stort engagemang under många år och kände att det var dags att gå vidare till något nytt.

Bygger byrå i norr

Han tackade ja till erbjudandet för att bara ett halvår senare få ett nytt erbjudande: att bli vd för hela byrån på 13 personer. Den sittande vd:n Mattias Önell gick vidare och startade reklambyrån Halleluja som ingår i samma kommunikationsgrupp som Heja!, som även innehåller PR-byrån Punkt PR.

Sponsring- och event är den del inom marknadsföringsmixen som växer snabbast och omsätter drygt 13 miljarder kronor, jämnt fördelat mellan de två disciplinerna enligt siffror från IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik). Bara annonsering i mobilen och på internet är större. 

Idrottssponsringen är störst – sju av tio sponsorkronor tillfaller idrotten – medan den sociala sponsringen växer snabbast. 

Del av något större

Mattias Walfridsson gnider på kristallkulan och försöker se in i framtiden, bortom Gyllene Hjulet 2017, och säger:

- Utvecklingen är otroligt spännande! Det är inte längre bara byråer inom event- och brand experience som förstått att intresse- och upplevelsebaserad kommunikation är framtiden. Det är nästan lika många kommunikationsbyråer, PR-byråer och reklambyråer som står bakom tävlingsbidragen till Gyllene Hjulet. Att definiera vår bransch har nog aldrig varit svårare.

Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen, är spänd på hur Heja! ska hjälpa till att lyfta Gyllene Hjulet som evenemang: 

- Det känns fantastiskt kul att få samarbeta med Heja! som har en bred expertis både inom event och sponsring, vilket passar oss väldigt bra. Byrån har visat framfötterna i Gyllene Hjulet med bland annat fyra nomineringar vid senaste galan. Det ska bli riktigt spännande att se hur byrån tar sig an 2017 års gala vars fysiska plats bestäms i januari.

Gyllene Hjulet är Sponsrings & Eventföreningens årliga gala och här hyllas byråer av olika slag inom sponsrings- och evenemangsindustrin.

Gyllene Hjulet är Sponsrings & Eventföreningens årliga gala och här hyllas byråer av olika slag
inom sponsrings- och evenemangsindustrin. 

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.