Mattias, en riktig entreprenör

En skåning hämtad från Norrland ska göra det alltid 08-orna har gjort. Arrangera en annorlunda gala för evenemangsindustrin.
Från Örkelljunga och Umeå kommer Mattias Walfridsson till Stockholm för att stå för en gala av annorlunda format.

 

- Lite läskigt. I Stockholm finns ju alla experter..., säger Mattias Walfridsson som är en riktig entreprenör.

Han är långväga inom sponsrings- och eventindustrin och har sysslat med idrott hela livet.

Han har byggt upp beachvolleyn i Sverige. Nu ska han och hans Umeå-baserade eventbyrå Heja! få snurr på sponsrings- och eventbranschens gala Gyllene Hjulet som är eventindustrins egen gala, arrangeras i april och passar samtidigt på att fylla 20 och bli vuxen. 

Det firar arrangören Sponsrings & Eventföreningen i förväg med att ge uppdraget att arrangera galan till den Umeå-baserade sponsrings- och eventbyrån Heja!

Upplevelse för upplevare

Byråns vd, Mattias Walfridsson, är förstås glad för uppdraget, men det är också andra känslor som bubblar upp i kroppen.

- Det är egentligen skräckinjagande att försöka skapa en ökad upplevelse åt upplevelseindustrin. Alla som är på plats på Gyllene Hjulet har ju redan upplevt det mesta

- Exakt vad det blir för upplägg vet vi inte ännu, vi har precis börjat jobba med uppdraget, men det jag vet är att vi som Norrlands-byrå skapar saker utifrån en annan synvinkel än Stockholms-byråerna. Det kommer att märkas, 

Mattias Walfridsson har en bred erfarenhet från sponsrings- och eventindustrin.

Det började hemma i Örkelljunga. Mattias Walfridsson ägnade ungdomsåren åt det som de flesta ungdomarna i den nordvästra Skåne-idyllen gjorde, nämligen volleyboll.

Rekordung elitdomare

Parallellt med spelarkarriären började han döma redan på högstadiet. Som 20-åring gjorde han entré med visselpipan i munnen i Elitserien, vilket gjorde honom till den yngste domaren genom tiderna på den nivån. Då hade han redan dömt på högsta nivå på beachvolleytouren i ett par år.

Via domaruppdragen blev han också engagerad i Svenska Volleybollförbundet som förtroendevald där hans förmåga att planera och organisera snart snappades upp. 

Efter att ha varit med och genomfört SM i beachvolley på Tylösand flyttade Mattias Walfridsson från Skåne till Umeå för att studera. Där kom han i kontakt med Tom Englén, tidigare OS-spelare i beachvolley som parallellt med spelet börjat jobba med event och sponsring. 

Tillsammans byggde de upp eventet Umeå City Beach som kom att bli det största, publika eventet inom svensk beachvolley någonsin med som mest över 25 000 besökare. Tom Englén är för övrigt idag parhäst med Mattias på Heja!.

- Beachvolleyn har en fantastisk känsla och en kommersiell potential som var väldigt stimulerande att jobba med.

Ny miljonutmaning

Efter framgångarna med eventen i Umeå gjorde förbundet vågen och gav Mattias Walfridsson en ny utmaning: att dra igång ett event- och marknadsbolag i förbundet som skulle lyfta den befintliga beachvolleytouren. Året var 2006.

Två år senare var bygget klart: nio tävlingar från Malmö i söder till Umeå i norr, varav sex direktsända i TV4 Sport, spaltkilometer i media och fem miljoner kronor i omsättning med flera stora partners i ryggen.

2011 hade Mattias Walfridsson sett mer av Sverige än Nils Holgersson och nappade på erbjudandet från Heja!: att bli sponsorstrateg på byrån. 

- Jag var borta från familjen väldigt mycket under sommarmånaderna och hade dessutom småbarn, och ville vara hemma mer.

- Dessutom hade jag lagt ner ett väldigt stort engagemang under många år och kände att det var dags att gå vidare till något nytt.

Bygger byrå i norr

Han tackade ja till erbjudandet för att bara ett halvår senare få ett nytt erbjudande: att bli vd för hela byrån på 13 personer. Den sittande vd:n Mattias Önell gick vidare och startade reklambyrån Halleluja som ingår i samma kommunikationsgrupp som Heja!, som även innehåller PR-byrån Punkt PR.

Sponsring- och event är den del inom marknadsföringsmixen som växer snabbast och omsätter drygt 13 miljarder kronor, jämnt fördelat mellan de två disciplinerna enligt siffror från IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik). Bara annonsering i mobilen och på internet är större. 

Idrottssponsringen är störst – sju av tio sponsorkronor tillfaller idrotten – medan den sociala sponsringen växer snabbast. 

Del av något större

Mattias Walfridsson gnider på kristallkulan och försöker se in i framtiden, bortom Gyllene Hjulet 2017, och säger:

- Utvecklingen är otroligt spännande! Det är inte längre bara byråer inom event- och brand experience som förstått att intresse- och upplevelsebaserad kommunikation är framtiden. Det är nästan lika många kommunikationsbyråer, PR-byråer och reklambyråer som står bakom tävlingsbidragen till Gyllene Hjulet. Att definiera vår bransch har nog aldrig varit svårare.

Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen, är spänd på hur Heja! ska hjälpa till att lyfta Gyllene Hjulet som evenemang: 

- Det känns fantastiskt kul att få samarbeta med Heja! som har en bred expertis både inom event och sponsring, vilket passar oss väldigt bra. Byrån har visat framfötterna i Gyllene Hjulet med bland annat fyra nomineringar vid senaste galan. Det ska bli riktigt spännande att se hur byrån tar sig an 2017 års gala vars fysiska plats bestäms i januari.

Gyllene Hjulet är Sponsrings & Eventföreningens årliga gala och här hyllas byråer av olika slag inom sponsrings- och evenemangsindustrin.

Gyllene Hjulet är Sponsrings & Eventföreningens årliga gala och här hyllas byråer av olika slag
inom sponsrings- och evenemangsindustrin. 

Stjärnklubben Sandvikens AIK med nio SM-guld är illa ute ekonomiskt. Det är tomt i kassaskåpet. Därför säger klubben upp alla spelarkontrakt från och med den 31 mars. Så sent som i mars spelade SAIK SM-final, 4-0-förlust mot Edsbyn.

SAIK ligger efter med inbetalningar till flera leverantörer. 

Många kubbar i bandy-Sverige har problem i dag

Försäljningen av AIK-fotbollens Evighetskort är med stor marginal det dyraste sålda årskortet genom tiderna i Norden och blir en milstolpe i klubbens historia. Magnus Käck från Sollentuna hsr nu köpt det första kortet – för 189 100 kr!

SOK startar tillsammans med World´s Childrens Price Projektet Jorden runt. Baserat på den olympiska rörelsens grundläggande värden ska SOK verka för att Olympier inspirerar barn att nå 100 varv runt jordklotet för en bättre värld. Projektet  1 miljon barn i tio länder, bland dem minst 30 000 svenska barn.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Samtidigt som Visma går in i ett femårsavtal som ny titelsponsor för det nederländska cyklings- och skridskolaget Team Oranje kommer meddelandet om att de senaste årens mest framgångsrika  cykellag, Team Sky, är i farozonen.    

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Leksands IF har sedan en tid sökt efter en ny General Manager som skall ha det övergripande sportsliga ansvaret för föreningens herrlag, damlag och juniorlag. Nu står det klart att Thomas Johansson blir den som kommer att axla rollen som GM. I Leksand betraktas han som en drömvärvning..