Men "TV-bolagen styr inte programmet"

TV styr ofta tillvaron, för ofta och påverkar många människor. Man behöver inte gå längre än till sig själv för att inse att det är så.

 Nu bedömer SHL och hockeyns finalklubbar, Luleå och Färjestad att TV4:s succé, Masked Singer, är så  populärt att antalet åskådare kan minska och därmed också påverka intäkterna. Där för blir det ingen match fredag kväll.

Luleås Einar Emanuelsson jublar efter att han har gjort mål.

Spelarna i finalklubbarna pressas hårt, och för den delen även åskådarna. Efter en lång säsong med grundserie och slutspel återstår nu uppgörelsen om SM-guldet enligt följande:

Svettigt program

SM-finalen (spelas i bäst av sju matcher)

Final1 Lör 30 april  

Final 2 Mån 2 maj  

Final 3 Tis 3 maj  

Final 4 Tor 5 maj  

Final 5 Lör 7 maj  

Final 6 Mån 9 maj  

Final 7 Tor 12 ma

Svettigt, men det finns förklaringar. Pandemin har ställt till det, programmet har komprimerats och därtill kommer hockey-VM, där första nedsläpp är den 14 maj.

"Vill ha bred exponering"

Som om inte det vore nog vill inte SHL lägga några matcher på fredagar.

Nu sker det unika och Ishockeyns SM-final ska avgöras med två matcher på 24 timmar.

– Vi vill ha en så bred exponering som möjligt, säger Erik Strandmark, som ansvarar för SHL:s medierättigheter, till Sportbladet.

– TV4/C More styr schemat. Det är inte optimalt, men inget vi lägger någon energi på, säger Luleås general manager Ulf Engman.

hänvisar till SHL, men säger:

– Det vi hr fått till oss är att de är måna om lördagar som speldag och att de inte ser att vi spelar fredag, menar Färjestads sportdirektör Rickard Wallin.

Då blir det som bäst

Erik Strandmark tillägger:

– Vi vill ha en så bred exponering som möjligt och speldagar som passar klubbarna. Vår grundinställning är att spela på våra vanliga slutspelsdagar måndag, torsdag och lördag. Vi är inte vana att spela på fredagar och den dagen har över tid inte varit aktuell. 

–  Anledningen är enkel; på lördagar har vi exponering i fyran, det får vi inte på en fredag.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Klädmärket Uniqlo kunde på tisdagen tillsammans  med SOK visa upp de nya kläderna för de svenska atleterna i OS och Paralympics i Paris. 
De svenska OS-satsningen beräknas totalt kosta dryga 100 miljoner.  Den 24 juli, en onsdag, inleds tävlandet men invigningen sker den 26 juli med avslutning söndagen den 11 augusti 2024.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.