Här är mitt hem, jag älskar fansen"

En grupp journalister, ett gäng fans, några leende klubbledare och en strålande stjärna.

Scenen var Milano och klubben Milan, inte Stockholm och Hammarby. 

Zlatan landade på torsdagen i Italien och han älskar de här stunderna av exponering. Och han vet precis hur han ska charma både pressen och supportrar.

Vid de här tillfällena uttrycker han sin reservationslösa kärlek till klubben och publiken. 

Ändå har han bytt klubb så många gånger, men det är likadant vid varje entré.

Välrepeterat

Nu är han tillbaka i Italien, som 38-åring, för att fortsätta och avsluta en synnerligen märklig säsong.

Men hans alltid återkommande replik som han har repeterat väl satt där:

–  Det här är mitt hem, sa han till till Milan-TV, med tillägget:

– Jag ser fram emot att träffa fansen 

Likväl vet ingen hur det blir med spel med tanke på Corona.

Han förväntas skriva på ett halvårslångt avtal med Milan, med option på ett års förlängning.

Som sällskap från Sverige hade han uppgiften om att han fick betalt för intervjun med Discovery i fredags, pengar som han sedan ska haskänkt bort.

100 000 kr för intervjun

Vid  Hammarby internmatcher, kallade "tävling på träning"på Tele 2 Arena. Intervjuades Zlatan av Tommy Åström för DPlay (Discovery) som sände matcherna. Inför avspark gjorde Zlatan även  reklam för evenemanget på sociala medier.

Enligt Fotbollskanalen handlade det om en betalning om 100 000 kronor i utbyte mot reklamen på Instagram och en intervju,  

Tommy Åström menade själv att det inte var en kommersiell intervju.

Hammarbys kommentar

Allt ledde  till att Hammarbys ansvariga gick ut på klubbens hemsida med ett förtydligande:

"Då det florerar ivriga rykten i media vill Hammarby Fotboll komma med ett par klargöranden. I samband med att Dplay streamade herrlagets  träning i fredags marknadsförde Zlatan Ibrahimovic sändningen i sina egna sociala medier. Discovery betalade som brukligt är en ersättning för de sponsrade inlägg  som gjordes. Denna ersättning kommer Zlatan att skänka vidare till Samhällsmatchen – samlingsnamnet på Hammarby Fotbolls insatser i samhället.”– och på så sätt bidra till en positiv utveckling för barn och ungdomar i södra Stockholm".

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Drygt 4000 föreningar och förbund har sökt om stöd  för närmare 1,3 miljarder. I dag avslöjade Riksidrottsförbundet hur stort idrottens verkliga behov ärpå grund av Corona. Klubbar och förbund har önskemål om mycket mer pengar än vad statens anslag om 500 miljoner täcker. 

Nu får RF en synnerligen svår uppgift att fördela regeringens krispaket till idrottsrörelsen. Det står klart att många blir utan pengar eller får mycket mindre än vad de har förhoppningar om.

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

Människor spelar mer än någonsin på hästar. Elitloppshelgen 2020 bevisade det med all klarhet. Ingen publik fanns på Solvalla, men spelarna trängdes i stället vid TV:n eller datorer.

Spelet till ATG omsatte totalt 397,9 miljoner kronor för hela helgen, varav söndagens V75-omsättning 96 584 723 kronor med bred marginal var nytt rekord för elitloppsdagen.

Finalsändningen i TV4 följdes av 838 000 tittare, som fick se Propulsion och Örjan Kihlström ta en välförtjänt och populär seger.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Onsdag morgon och två dagar kvar till beskedet – att idrotten tillåts leva och verka. Det är vad åtskilliga i alla fall vill tro inför Folk och Hälsomyndighetens utlovade svar på idrottens samlade vädjan om att få inleda träning och tävlingar.

Och vad händer då denna morgon? Jo, maillådan domineras av nyheter från företag som vill berätta om nya sponsoraffärer. Det om något är ett bevis på en förväntan och ett uppvaknande.

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.