""Det är en ren affärsverksamhet""

En så stor sponsorsatsning från en enskild person har aldrig förekommit i Sverige. Göran Henriksson finansierar en kommande VM-titel, för det är målet. 25 miljoner kronor i år, lika mycket nästa år om nödvändigt.
Det började med Daniel Carlsson 2001 och har fortsatt med Thomas Rådström och Tobias Johansson.
Göran Henriksson har använt stora belopp från sitt företag för att etablera ett eget rallyteam. Det har handlat om flera miljoner under 2001-04, men i år slår han alla rekord.

Denne 68-åring har köpt två värstingbilar, Subaru Impreza WRC till ett pris om cirka fem miljoner kronor styck. En ordinarie bil och ett reservfordon för Tobias Johansson som ska köra 15 av 16 VM-tävlingar.
Göran Henriksson vill ogärna prata om summor, men det handlar om närmare 25 miljoner inkluderande två bilar, ett serviceteam och omkostnader vid alla race på fyra kontinenter.
Ja, just det, i Team Olsberg ingår också Thomas Rådström som korsar runt Europa för att vinna EM i rallycross.  Då förstår ni ännu bättre storleken på investeringen, som Göran Henriksson vill kalla det.

Team Olsberg har egna lokaler i Eksjö och verksamheten drivs också i ett särskilt bolag, Olsbergs Motor AB.
Var än teamet framträder syns en specialdesignad trailer. En rullande mässmonter med de produkter som Olsbergs Group framställer. Vid varje tävling står bilen strategiskt placerad, många människor är inbjudna och marknadsföringen blir stark när mannen som många har hört talas om själv framträder med sina vässade bilar och stjärnförare.

Själv betraktar Göran Henriksson satsningen som självklar i sin utformning:
- På det här viset får man lära känna företagets produkter inom verkstadsindustrin. Där finns människorna som mekar på nätterna och står närmast rally av alla sporter. Jag träffar både nuvarande och nya kunder. Därtill har jag numera mycket lättare att hitta kvalificerad arbetskraft. Folk känner till företaget och tycker det vore kul att jobba där, de lockas hit.

Han betonar:
- Det finns en oerhörd stark koppling mellan vad vi själva gör på verkstadsgolvet och vad som sker när en rallybil från Olsberg deltar nånstans.

Han har en bestämd uppfattning beträffande sponsring:
- Själva ordet gillar jag inte alls. Det låter som ett passivt deltagande där bara pengar utväxlas. Jag vill ha del och kunna påverka, det är då det blir till en affärsidé. Tveklöst är det så på ett företag att det är chefen som bestämmer och det är vederbörandes intresse som styr de flesta företagens engagemang inom sponsring. Det är inget att hymla om.

Göran Henriksson fortsätter:
- Det går inte att värdera rallyprojektet, men det är min absoluta övertygelse att det här är lönsamt. Vi säkerställer företagets framtid med en massiv satsning. Bevis nog är att vi i dag har lättare att komma ut på marknaden och skriva avtal med kunder.

Han tycker inte att satsningen är så spektakulär.
- Jag ser den som ytterligare en verksamhet i företaget. Visserligen har vi aldrig haft varken säljavdelning eller marknadsavdelning, men det här måste ändå betecknas som en sådan verksamhet och då är rally vårt sätt att nå människor.

Slutligen två klipp från historien om hur Göran Henriksson blev svensk idrotts störste enskilde sponsor. Som när han bestämde sig att växla upp. Han satt på Kanarieöarna i höstas, funderade lite på rallytsatsningen så långt, undrade själv vad fortsättningen skulle bestå utav.
- Jag blev sugen på att göra mera, något ännu större och bättre. Jag ringde Tobias Johansson och undrade vad han tyckte. I telefon blev det precis tyst, Tobias verkade inte riktigt vilja fatta vad jag sa.

Tobias Johansson har i efterhand erkänt att han trodde att Göran nästan drev med honom och därför blev han tvungen att ringa tillbaka för att få saken bekräftad. ”Jodå, vi har bestämt det här tillsammans”, sa fru Eva Henriksson,.

Likaså när Tobias och Göran flög till London för att diskutera ett avtal med Subarus serviceteam om att svensken skulle köpa in sig och få samma service som de ordinarie VM-förarna i sju-åtta tävlingar.
- När jag hörde villkoren så tänkte jag att det var lika bra att ta steget fullt ut. Så vi bokade hela VM-säsongen.
I klartext 15 tävlingar och några miljoner ytterligare. Tobias satt bredvid och höll på att trilla av stolen…

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.