Blir huvudsponsor för 30 miljoner dollar

USA:s mäktigaste bilsportserie, Nascar, har hittat en ny titelsponsor. Den första sedan 2002, faktiskt. Det är Izod som halar upp 10 miljoner dollar per år i minst tre år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år. Oklart om serien ska döpas om eller vad Izod tänker göra för skön aktivering.

För dig som gillar diskret randiga pikétröjor eller beiga chinos så kan Marks  & Spencer vara ett tips i någon större engelsk stad. Varuhusjätten har gjort ett avtal med den amerikanska PGA-touren i golf, som betyder att PGA-märkta kläder kan säljas i de 70 varuhusen. Avtalet beräknas vara värt 60 miljoner dollar.

****
Fransmännen är som vanligt upprörda. Nu är det tennisförbundet som hotar med att flytta Franska Öppna Mästerskapen om inte fullmäktige i Paris godkänner bygget av ett tak över centrecourten på Roland Garros. Tanlken är att Paris stad och den franska regeringen ska gå in med 20 miljoner euro var i finansieringen (totalt 120 miljoner euro), men projektet, som startade i maj i fjol, känner nu motvind och hotar alltså med att flytta. (Sportbusiness)

****
Nej, det är inget skämt, en komiker ska ge extra fart under skridskorna på den amerikanska OS-truppen i skridsko. Detta sedan tyska sponsorn DSB Bank gått i konkurs och lämnat skrinnarna med 300 000 dollar mindre än förväntat.
Stephen Colbert, som har sitt eget tv-program The Colbert Nation, får reklam för showen på åkarna och ska i gengäld försöka få tittare att skänka pengar som stöd.
Det är ingen fix marknadsföringsidé som Colbert kommit upp med. Han har tidigare med framgång fått tittare att ge 250 000 dollar till skadade militärer och deras familjer. (Sportbusiness)

****
NHL köper det konkursdrabbade laget Phoenix Coyotes sedan US Bancruptcy Court godkänt köpet. NHL, som betalade 140 miljoner dollar, planerar att sälja klubben vidare. Helst vill man att klubben ska stanna i Arizona, men kan tänka sig att flytta klubben. (Sportbusiness)

****
Nu ska tennisens världsetta Roger Federer trycka i sig rikligt med choklad. Det handlar förstås om ett sponsoravtal med schweiziska chokladtillverkaren Lindt som ansluter sig till Federers skara av sponsorer. Gillette, Nike, Wilson, Rolex, Jura, Mercedes Benz och NetJets. (SportsPro)

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.