Nya stora kontrakt i fotboll

Inte en enda månad utan nya jättekontrakt inom fotboll. Fotboll Finance har koll och har listat de åtta största avtalen. Mycket handlar om engelsk fotboll.

Mars var en av de månader med lägre aktivitet på sponsormarknaden. Höjdpunkten är den nya sponsring av Football League och de olika avtal som undertecknats av FA (Football Association), enligt enligt Fotboll Finance.

1. Football League och Npower, dvs engelska Football League som innehåller de mindre ligorna (Championship, League 1 och League 2 Carling Cup), har tecknat ett sponsoravtal med energileverantören Npower. Kontraktet gäller i tre säsonger och omfattar totalt 23,2 miljoner, ca 7,7 miljoner euro per år.

2. Uefa och Hyundai/Kia - UEFA har tecknat ett nytt sponsorkontrakt för Euro 2012 och 2016 och ungdomsturneringar för landslag.  Avtalet varar i sju säsonger för totalt 13 miljoner euro, cirka 1,8 miljoner euro varje år.

3. FA och Fiat - The Football Association (FA) har tecknat ett sponsorkontrakt med italienska Fiat om fyra år. Kontraktet är värderat till 12,4 miljoner euro, cirka 3,1 miljoner Euro per år.

4. FA och Nivea – ett fyraårigt avtal på fyra år mellan FA och Nivea (Nivea for Men). Värt 11,8 miljoner euro, cirka 2.95 miljoner euro per säsong.

5. Tjeckien och Puma – ett fortsatt samarbete och sportjätten ska leverera utrustning i ytterligare fyra år. En kontraktssumma på 8,8 miljoner, ca 2,2 miljoner euro varje år.

6. Manchester United och Telekom Malaysia - United har kommit överens med telebolaget Telekom Malaysia om gemensamt arbete i fem år. Avtalet är värt 6,6 miljoner, cirka 1,3 miljoner euro per säsong.

7. Manchester United och MTN – Telecom-jätten MTN i Afrika blir Uniteds partner i tre och ett halvt år. Värt 2,5 miljoner euro, cirka 715 tusen euro per år.

8. Arminia Bielefeld och Schuco - Den tyska klubben är överens om reklam på tröjorna med Schuco International KG. Ett ett-årigt kontrakt som kostar bolaget 1,5 miljoner euro.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat.

Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.