Samsung tar över Diamond League
Serien kommer nu byta namn till Samsung Diamond League och övertagandet gäller senast till galan i Lausanne i början av juli. Avtalet som titelsponsor för IAAF Diamond League omfattar två år med en option om ytterligare ett år.
Samsung har erhållit ett paket om rättigheter inkluderat titelskapet, reklamtavlor, exponering på häckar, tryckt material, den officiella hemsidan för Diamond League, förstklassiga VIP-paket och många andra marknadsfördelar.
Företaget är redan etablerat inom friidrotten via IAAF World Athletic Series och OS och har blivit en nyckelaktör inom världsfriidrotten.
Samsung bildades för 70 års sedan i Daegu, Sydkorea, och finns i de flesta länder samt. Omsättningen är gigantisk - ungefär 174 miljarder US-dollar. Företaget har för närvarande 263 000 anställda över hela världen och sitt huvudkontor i Seoul, Sydkorea.
- Att ett så stort världsledande företag som Samsung blir titelsponsor till Diamond League bekräftar att serien är ett lyckat koncept och mottagits väl både i idrotts- och företagsvärlden. Diamond Leagues fortsatta framgång är nu väl förankrad, framhåller Rajne Söderberg, tävlingsdirektör i DN Galan och medlem av styrelsen för Diamond League.
Mest lästa just nu
Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering
Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.