Pepsis svar på Coca-Colas VM-satsning

Nu kommer Pepsis svar på Coca-Colas ställning som huvudsponsor vid fotboll-VM i Brasilien i sommar. Pepsi har värvat ett helt gäng världsstjärnor för reklamuppdrag under året.
VM-arenorna börjar ta form.Här en ny bild från Maracana stadion i Rio de Janeiro där arbetare målar vita linjer på gräset. Medlemmar i FIFA och 2014 World Cups lokala organisationskommittén har inlett en inspektionsresa till arenor i värdstäderna i hela Brasilien. Foto: Felipe Dana , AP Photo/TT Nyheter

 
Pepsi gör den största PR-investeringen någonsin när dryckesjätten värvar ett globalt superteam. 17 av världens främsta fotbollsspelare ingår i teamet.

Över hundra miljoner

Att försöka få fram uppgifter om hur många  miljoner den här satsningen kostar är omöjligt. Men de här lirarna  är bortskämde med höga gager till vardags och de knappast gör sig besvär utan minst några miljoner i arvode.

För några av dem räcker inte det på långa vägar så uppskattningen är att bara ersättningen till spelarna ligger på dryga 100 miljoner kronor.

- Det här är den största uppställningen med fotbollsstjärnor som vi någonsin har haft och det är vi väldigt stolta över, säger Sofia Gullholm, Nordisk marknadschef på Pepsico Norden.

19 världsstjärnor

19 av världens främsta spelare har företaget lyckats nå avtal med.

Superstjärnan Leo Messi, argentinska internationella anfallaren Sergio Agüero och den unga brittiska talangen Jack Wilshere får sällskap av Brasiliens försvarare David Luiz, flitige målskytten Robin van Persie och Spaniens stjärnback Sergio Ramos som en del av den globala Pepsi-uppställningen.

Dessa kompletteras med ytterligare fotbollsstorheter från hela världen som representerar sina hemländer, däribland: Juan Guillermo Cuadrado (Colombia), Clint Dempsey (USA), Tarik Elyounoussi (Norge), Maynor Figueroa (Honduras), Mario Gomez (Tyskland), Vincent Kompany (Belgien), Kemar Lawrence (Jamaica), Victor Moses (Nigeria), Peter Osaze Odemwingie (Nigeria), Oribe Peralta (Mexiko), Andriy Pyatov (Ukraina), Mohamed Salah (Egypten) och Gylfi Por Sigurðsson (Island).

Notera, en norrman och en islänning, men ingen svensk och vem skulle det vara när en viss lirare med fransk adress inte var tillgänglig.

Men Zlatan, då?

Fanns Zlatan med på önskelistan?

- Vi är extremt stolta över de spelare som vi har lyckats knyta till oss. Vi kan inte kommentera kring spelare som inte ingår i kampanjen eller hur avtalsprocessen har sett ut, svarar Sofia Gullholm. 

På torsdagen avslöjades i alla fall truppen och tillkännagivandet var starten för en rad aktiviteter som kommer att pågå under 2014.

Pepsis fotbollskampanj rullar ut över hela världen och blir en del av kampen om marknadsandelar. Coca-Cola har ju positionen som huvudsponsor vid VM i Brasilien, med allt vad det innebär i positionering och lyskraft.

Global TV-reklam

Pepsi planerar en en global TV-reklam med sina spelare i huvudroller. Några av dem ska dessutom delta i olika länder.

Hur mycket förbinder sig spelarna till att medverka på olika marknadsaktiviteter?

- Spelarna är Pepsis talespersoner för kampanjen och kommer bland annat att synas på förpackningar, i butiksmaterial  och reklammaterial, säger Sofia Gullholm.

Men det är inga vanliga cowboys som rider omkring på hästar utan fotbollsklubben Dallas Cowboys, som spelar i NFL, den amerikanska proffsligan.

Klubben värderas till fem miljarder dollar, drygt 47 miljarder kronor skriver Forbes, som listat världens 50 rikaste idrottsklubbar.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

22 - 25 augusti avgörs Europatourtävlingen på Hills Golf Club i Mölndal. Kommer Henrik Stenson och Alex Norén? Det beror på hur det går för de svenska stjärnorna i FedEx-slutspelet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Det blir till att använda fjärrkontrollen framöver. Och byta från SVT till Nent Groups kanaler.

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har nämligen köpt även rättigheterna till Internationella Skridskounionens (ISU) främsta mästerskap och största tävlingar från och med hösten 2019.

Sveriges bästa spelare i dam- VM, Kosovare Asllani är klar för CD Tacón, blir ”nya Real Madrids” första värvning. Storklubben köpte nyligen Tacon i avsikt att bygga ett internationellt storlag. Asllani är första pusselbiten.