Friidrott lockar sponsorerna

Friidrottens marknadschef, Jan Larsson, har blivit rikligt belönad för sina ansträngningar. Han kan nu presentera en rad nya sponsoravtal.

Foto: Thomas Selig

– Det är långsiktiga samarbeten med partners som tar en aktiv del i vår verksamhet är viktiga och bidrar till att utveckla friidrotten i Sverige, säger en belåten Jan Larsson.

SVT prioriterar friidrott

Svensk Friidrott träder in i 2018 med tre friska samarbetsavtal. SVT förlänger rättighetsavtalet kring de mest centrala tävlingarna och Folksam, som är en av friidrottens äldsta partners, förblir nationell partner och titelsponsor till Folksam Grand Prix. Dessutom går Unisport in som ny officiell leverantör till Svensk Friidrott och medlemsföreningarna.

De stora arenatävlingarna klockar den stora Tv-publiken. Därför ska SVT under de kommande tre åren sända Finnkampen, Bauhausgalan, Folksam Grand Prix, Friidrotts SM och Nordenkampen.

– Friidrott är en av de mest populära Tv-sporterna hos svenska folket, så det känns väldigt bra att vi har säkrat den svenska delen av friidrottsutbudet i tre år till, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

2028 friidrottens år

Nästa år blir ett stort friidrottsår i SVT, med EM i Berlin, Diamond League och så nu med det här avtalet på plats även den bästa friidrotten på hemmaplan.

– Utvecklingen går snabbt kring sändningar och produktioner just nu men SVT är unika med sin höga kvalitet och stora räckvidd, säger Jan Larsson, marknadschef Svensk Friidrott.

– Vi på BAUHAUS-galan är mycket glada över att SVT har valt att förlänga kontraktet med Sveriges populäraste individuella idrott. Alla får möjligheten att följa den galan på TV. Vi kör söndag den 10 juni och kommer att bjuda på alla våra svenska friidrottsstjärnor och även världseliten, säger Jan Kowalski, ordförande BAUHAUS-galan.

Vidareutvecklar Folksam Grand Prix

Folksam är en av Svensk Friidrotts äldsta partners och försäkrar föreningar och aktiva. I tillägg är Folksam också en mycket viktig partner för Sveriges egen friidrottsgalaserie Folksam Grand Prix. Inför 2018 läggs ytterligare en tävling till serien, som ett komplement till existerande arrangemang i Sollentuna, Göteborg och Karlstad.

– Vi engagerar oss i det som våra kunder bryr sig om, och att få bidra i ytterligare fyra år för en stark svensk friidrott både inom bredd och elit är glädjande, säger Lars-Inge Svensson, Chef för Affär Idrott på Folksam.

GP-serien är ett begrepp idag som möjliggör att de svenska friidrottarna får utmanande tävlingar på hemmaplan.

– De ger dem möjlighet att möta internationellt motstånd på hemmaplan och få stöd från hemmapubliken. Inte sällan är det på just FGP som kvalgränser uppnås och rekord sätts. Det visar den höga kvalitet som tävlingarna har och värdet av att det nu även blir en fjärde tävling i serien, säger förbundskapten Karin Torneklint.

Utrustning till föreningarna

utöver de kontrakten går Unisport in från 2018 som Officiell Leverantör av friidrottsutrustning till Svensk Friidrott. Unisport är marknadsledande i Norden och levererar utrustning och helhetslösningar till olika idrotter.

– Nu vill vi hitta attraktiva lösningar och produkter som inspirerar barn och ungdomar att prova på friidrott och få in dem i föreningslivet. Svensk Friidrott gör en stor insats för att öka folkhälsan i Sverige och det arbetet passar bra ihop med vår vision - ett hälsosammare samhälle. Vi kommer även att erbjuda ett högklassigt friidrottssortiment till alla medlemsföreningar, säger Tomas Jonasson, marknadschef Unisport.

– Vi är väldigt glada över vårt nya samarbete med Unisport. Tillsammans kommer vi att kunna utveckla produkter och tjänster till våra medlemsföreningar, och gemensamt ge ännu bättre förutsättningar för mer och bättre friidrottsträning, tävlingar och upplevelser, säger Jan Larsson, marknadschef Svensk Friidrott.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Två superheta värvningar bara ett par dagar innan premiären visar hur het hockeyallsvenskan är. Två klubbar tog beslut om att investera och förstärka ledarteamet.

Först kom nyheten att Mats Lusth återkommer som hockeytränare och blir ny huvudansvarig för Karlskrona. 

Sedan följde beskedet att Luleås hockeytjejers guldtränare Fredrik Glader tar över som sportchef i MoDo.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Skidåkarparet Anna och Johan Olsson bor numera i Sundsvall och arrangerar bland annat skidkurser och inspirationskvällar runt om i landet, en verksamhet som de ska utöka från och med i höst via ett avtal med Vasaloppet

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

NentGroup tänder upp Champions League-studion när världens bästa klubblagsturnering i fotboll återvänder. Streamingtjänsten Viaplay direktsänder, samtidigt som TV6 bevakar minst två matcher/omgång medan resterande visas på Viasats kanaler.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.