Friidrott lockar sponsorerna

Friidrottens marknadschef, Jan Larsson, har blivit rikligt belönad för sina ansträngningar. Han kan nu presentera en rad nya sponsoravtal.

Foto: Thomas Selig

– Det är långsiktiga samarbeten med partners som tar en aktiv del i vår verksamhet är viktiga och bidrar till att utveckla friidrotten i Sverige, säger en belåten Jan Larsson.

SVT prioriterar friidrott

Svensk Friidrott träder in i 2018 med tre friska samarbetsavtal. SVT förlänger rättighetsavtalet kring de mest centrala tävlingarna och Folksam, som är en av friidrottens äldsta partners, förblir nationell partner och titelsponsor till Folksam Grand Prix. Dessutom går Unisport in som ny officiell leverantör till Svensk Friidrott och medlemsföreningarna.

De stora arenatävlingarna klockar den stora Tv-publiken. Därför ska SVT under de kommande tre åren sända Finnkampen, Bauhausgalan, Folksam Grand Prix, Friidrotts SM och Nordenkampen.

– Friidrott är en av de mest populära Tv-sporterna hos svenska folket, så det känns väldigt bra att vi har säkrat den svenska delen av friidrottsutbudet i tre år till, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

2028 friidrottens år

Nästa år blir ett stort friidrottsår i SVT, med EM i Berlin, Diamond League och så nu med det här avtalet på plats även den bästa friidrotten på hemmaplan.

– Utvecklingen går snabbt kring sändningar och produktioner just nu men SVT är unika med sin höga kvalitet och stora räckvidd, säger Jan Larsson, marknadschef Svensk Friidrott.

– Vi på BAUHAUS-galan är mycket glada över att SVT har valt att förlänga kontraktet med Sveriges populäraste individuella idrott. Alla får möjligheten att följa den galan på TV. Vi kör söndag den 10 juni och kommer att bjuda på alla våra svenska friidrottsstjärnor och även världseliten, säger Jan Kowalski, ordförande BAUHAUS-galan.

Vidareutvecklar Folksam Grand Prix

Folksam är en av Svensk Friidrotts äldsta partners och försäkrar föreningar och aktiva. I tillägg är Folksam också en mycket viktig partner för Sveriges egen friidrottsgalaserie Folksam Grand Prix. Inför 2018 läggs ytterligare en tävling till serien, som ett komplement till existerande arrangemang i Sollentuna, Göteborg och Karlstad.

– Vi engagerar oss i det som våra kunder bryr sig om, och att få bidra i ytterligare fyra år för en stark svensk friidrott både inom bredd och elit är glädjande, säger Lars-Inge Svensson, Chef för Affär Idrott på Folksam.

GP-serien är ett begrepp idag som möjliggör att de svenska friidrottarna får utmanande tävlingar på hemmaplan.

– De ger dem möjlighet att möta internationellt motstånd på hemmaplan och få stöd från hemmapubliken. Inte sällan är det på just FGP som kvalgränser uppnås och rekord sätts. Det visar den höga kvalitet som tävlingarna har och värdet av att det nu även blir en fjärde tävling i serien, säger förbundskapten Karin Torneklint.

Utrustning till föreningarna

utöver de kontrakten går Unisport in från 2018 som Officiell Leverantör av friidrottsutrustning till Svensk Friidrott. Unisport är marknadsledande i Norden och levererar utrustning och helhetslösningar till olika idrotter.

– Nu vill vi hitta attraktiva lösningar och produkter som inspirerar barn och ungdomar att prova på friidrott och få in dem i föreningslivet. Svensk Friidrott gör en stor insats för att öka folkhälsan i Sverige och det arbetet passar bra ihop med vår vision - ett hälsosammare samhälle. Vi kommer även att erbjuda ett högklassigt friidrottssortiment till alla medlemsföreningar, säger Tomas Jonasson, marknadschef Unisport.

– Vi är väldigt glada över vårt nya samarbete med Unisport. Tillsammans kommer vi att kunna utveckla produkter och tjänster till våra medlemsföreningar, och gemensamt ge ännu bättre förutsättningar för mer och bättre friidrottsträning, tävlingar och upplevelser, säger Jan Larsson, marknadschef Svensk Friidrott.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Den allsvenska säsongen har inte ens börjat, men AIK Fotboll skördat redan segrar, Försäljningen av mittfältaren Kristoffer Olsson innebär intäkter till klubbrn på rut 30 miljoner kronor. Nu kommer rapporter om att klubbens försäsongströja sålt slut i rekordfart.

Den världsberömde författaren Mark Twain skrev: ”Ryktet om min död är starkt överdrivet”. Det är mycket diskussion i media om bandyn i dagarna. Häromdagen var det också fler än 100 inlägg på Facebook om den döende bandyn. 

Och det byggs nya konstfrusna bandybanor. Den 26 januari invigs Boda Isstadion i Borås med VM-matchen Finland-Kazakstan

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt, då kan fyra herrar till och med ta på¨sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

De nya spelreglerna kräver mycket mer av de bolag som erbjuder spel och vadslagning på nätet. Med nya krav om licens även för kasinon och bettingbolag som finns på servrar i andra länder så förväntas den svenska spelmarknaden bli tryggare.

Staffan Lindeborg ser fram mot sitt nya liv friherre. Efter 50 år på Sveriges Radio och Sveriges Television är han nu Senior Advisor i barnens bolag Lindeborgs Communications AB. Och nu ska han skriva en bok som resande i sportens underbara värld. Han har en del att berätta efter bland annat ha kommenterat 18 olympiska spel.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.