Rekordstor satsning på damfotboll

Kopparbergs Göteborg FC vann cupen i fjol och har blivit tvåa både i fjol och året innan i damallsvenskan. Nu gäller inget annat mål än att SM-guldet ska erövras

Och som resurserna ökar är det en fullt realistisk ambition. Nu avslöjas nämligen att klubben får ett större sponsorstöd än någonsin. 

Numera partners, Markus Brink från nya huvudsponsorn Brixly och Peter Bronsman, ordförande i KGFC.

 

Prioritet Finans, Volkswagen och Brixly är företag som går in samtidigt som huvudsponsorn Kopparberg, Rasta och SKF är kvar. GFC får en anslutning av sponsorer som är unik. 

Sponsorerna förenade

Frågan är om någon klubb inom damfotbollen nån gång har kunnat uppvisa så många stora sponsorer samtidigt.

Konstruktionen på marknadssidan har blivit möjlig tack vare sponsorföretaget ISP In Sports som har lyckats motivera och ena företagen till en gemensam satsning.

Nu finns det möjlighet att förstärka laget ytterligare.

Målsättningen, förutom att åter knipa en Champions League-plats, kan inte bli annan än maximal - ett SM-guld.'

Mats Grens nya roll

Tidigare har GFC bytt tränare. Efter efter ett år utan fotboll är Mats Gren, 56, tillbaka i branschen – nu som  tränare i GFC från rollen som sportchef i IFK Göteborg. Vid sin entré i klubben deklarerade han direkt att mästartiteln är vad klubben bör ha i sikte. 

Jag känner redan nu att många gärna vill lyfta bucklan, men vi ska diskutera det noggrant och internt så att alla känner sig trygga, sa Gren. 

I dag är det en glad Peter Bronsman, ordförande i Kopparbergs/Göteborg FC,:

– Självklart är vi superstolta och jätteglada att få in ännu en långsiktig huvudsponsor i  Brixly och ytterligare partnera. Vi vill  utveckla tjejer i unga åldrar till att bli duktiga fotbollsspelare och goda förebilder, vi vill bidra till att ge dem fina karriärer.

Fakta

Passa på att läsa det fantastiska äventyret som Peter Brosman, ordförande i  Kopparbergs/Göteborg FC, var med om.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.