Totalt har 16 miljarder delats ut sedan 1990

 

Totalt har svenskt föreningsliv sålt Bingolotter och Sverigelotter för hela 486 190 000 kronor under 2017. Nu får föreningarna dela på överskottet när Folkspel delar ut hela 164 miljoner kronor till svenskt föreningsliv. Sedan starten 1990 handlar det om makalösa 16,3 miljarder! 

Totalt har svenskt föreningsliv sålt Bingolotter och Sverigelotter för hela 486 190 000 kronor under 2017. Nu får föreningarna dela på överskottet när Folkspel delar ut hela 164 miljoner kronor till svenskt föreningsliv. Sedan starten 1990 handlar det om makalösa 16,3 miljarder! 

Varje år delar Folkspel, föreningslivets eget spelbolag, ut överskottet från försäljningen av Bingolotter och Sverigelotter till svenskt föreningsliv. I år uppgår beloppet till inte mindre än 164 miljoner kronor till över 9 000 föreningar som har sålt lotter runt om i landet.

- Det känns alltid jätteroligt att få dela ut ett välförtjänt och välbehövligt tillskott till föreningslivet. Idag säljer så många som var tredje idrottsklubb och nästan var fjärde förening, våra lotter. Alla dessa föreningar får nu ta del av överskottet från 2017 års försäljning, säger Hans Sahlin, VD för Folkspel.

Eftersom Folkspel ägs av Sveriges föreningsliv finns det inga privata vinstintressen. Allt överskott från lottförsäljningen går direkt tillbaka till föreningslivet. Och för flera föreningar har det blivit den största inkomstkällan. 

- Fritidsaktiviteter kostar, både för föräldrar, föreningar och lag. Vårt mål är att generera så mycket pengar som möjligt till svenskt föreningsliv. I år delar vi ut hela 164 miljoner och totalt sedan starten 1990 har vi delat ut över 16,3 miljarder. Och mer kommer det att bli, säger Hans Sahlin.

Bingolotto och skraplotten Sverigelotten är båda populära att sälja. Av de 25 kronor som Sverigelotten kostar, får föreningen som säljer tillbaka mellan 8-11 kronor/lott beroende på hur många de säljer. För varje såld Bingolott får föreningen tillbaka 15-18 kronor 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.