TV4 köper Sport-Expressen

TV4 tar över Sport-Expressen. Parterna har enats och det innebär att TV4 köper 51 procent av tv-kanalen Sport-Expressen. Betalningen sker med outnyttjade sporträttigheter och därtill ska TV4 täcka Sport-Expressens förluster.
TV4 tar över Sport-Expressen. Parterna har enats och det innebär att TV4 köper 51 procent av tv-kanalen Sport-Expressen. Betalningen sker med outnyttjade sporträttigheter och därtill ska TV4 täcka Sport-Expressens förluster.

- Vi kan utnyttja våra omfattande rättighetspaket på ett mycket mer effektivt sätt. Det är kul för den tv-publik som gillar sport. Vi har tittat länge på vad vi ska göra på sportområdet, och det här är en affär som båda har stor glädje av, säger Jan Sherman, vd för TV4.

Den omedelbara konsekvensen blir att flera av matcherna i fotbolls-VM ska eftersändas i Sport-Expressen. Dessutom blir det ett samarbete med nyhetsbilder.
- Våra tittare får tillgång till ännu mer bra sport, säger TV4:s sportchef Hans Pekkari till Resumé.

Sport-Expressen har rättigheterna  till Superettan i fotboll och Kvalserien i ishockey och där sker nu den förändringen att de närmaste tre åren ska kanalen tillsammans med TV4 Plus visa cirka 70 matcher per säsong. Vidare ska Sport-Expressen sända åtskilliga matcher från stora mästerskap i handboll, evenemang som även direktsänds i TV4 och TV4 Plus.

Jan Scherman, vd för TV4, är mycket nöjd med affären och möjligheterna som nu öppnar sig:
- Det är en affär som båda har stor glädje och vinning av - och framför allt den sportälskande publiken. Vi kommer att kunna utnyttja våra omfattande rättighetspaket på ett mycket mer effektivt sätt.

Den nya samägda kanalen behåller namnet Sport-Expressen och inleder sändningarna den 1 juni. TV4 ska framträda i loggan som ännu inte är designad och klar.
Sport-Expressen är i dag ett helägt dotterbolag till Expressen och började sända i mars 2005 och distribueras av Canal Digital, Comhem och UPC. Däremot inte Viasat och i marknätet, där Sport-Expressen inte fick ett efterlängtat tillstånd.

- Sport-Expressen har stärkt tidningen Expressens position inom sportjournalistik, det är spännande att två stora sportredaktioner på TV4 och Expressen nu står bakom tv-kanalen, säger Expressens chefredaktör Otto Sjöberg.
Samarbetet väntas innebära en satsning på fler egenproducerade program i den gemensamma kanalen.

I en kommentar menar Aftonbladets informationschef Olof Brundin att det är märkligt att TV4 och Expressen har dröjt så länge med ett samarbete.
- Det är obegripligt att det inte har skett tidigare. De lever i samma koncern. Samarbetet kommer att förbättra innehållet i kanalen avsevärt.

Aftonbladet valde att satsa på ett sportmagasin i den dagliga tidningen och sa nej till tv
- Vi valde bort sportkanalen i ett tidigare skede och det var rätt med tanke på den undermåliga kvalitet Sport-Expressen hittills har hållit, säger Olof Brundin.

Grundaren tackar för sig

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.