"Tänk om det fanns en Sommarstudion"

"Tänk om det fanns en motsvarighet till Vinterstudion på sommaren, då skulle man väl aldrig gå ut", sa någon. Helgens premiär visade vilken enorm popularitet SVT:s satsning behåller år från år. När herrstafetten var som mest rafflande på söndagen följdes sändningen av över en miljon tittare.
Marcus Hellner och Petter Northug i SVT:s Vinterstudion efter söndagens stafett. Över en miljon tittare följde sändningarna som mest. Foto: Jonas Ekströmer, Scanpix


Det blev tittarsuccé direkt när SVT:s Vinterstudion hade premiär i helgen. Som mest följde över en miljon tv-tittare upplösningen och på SVT:s sportredaktionen fanns en stor belåtenhet.

Rekordmånga för en säsongspremiär

- Det är fantastiska siffror. Högre än vi haft på någon premiärhelg tidigare. Väldigt roligt!, säger Vinterstudions projektledare Jacob Hård.

Varför lockar Vinterstudion så många tittare tror du?

- Det är en längdåkningsboom i Sverige. Landslaget är hett och intresset för att åka skidor är rekordstort. Och Vinterstudion erbjuder förhoppningsvis intressant fördjupning i skön ton, säger projektledaren Jacob Hård.

Kåtan flyttas till Östersund

Helgens premiär för världscupen i Gällivare i kombination med ett tämligen trist väder över hela landet var perfekta förutsättningar för TV-tittande.

Många följde tävlingarna under lördagen och ännu fler bänkade sig framför teven på söndagen. Det fanns inte så många skäl att lämna fåtöljen och söka sig ut.

I genomsnitt följde 745 000 tv-tittarna programmet under söndagen då det var stafett för både damerna och herrarna. När Marcus Hellner jagade en andraplats för Sverige i hård duell med Ryssland registrerade när 1 093 000 tv-tittare.

Nu tar TV-folket pick och pack, men framför allt kåtan och flyttar från Gällivare till Östersund för att sända därifrån.

- Då är det skidskyttarna som står i centrum och de svenska herrarna bör ha stora möjligheter att bjuda på bra underhållning på hemmaplan, säger Hård.


Fakta

Vinterstudion lördag 24/11
Snitt för hela sändningen 660 000
Högsta kvart: 13.30-13.45: 860 000

Vinterstudion söndag 25/11
Snitt för hela sändningen: 745 000
Högsta kvart 13.00-13.15: 1 093 000

Karlskrona kastas ut från hockeyallsvenskan. Tvångsnedflyttningen borde få Svenska ishockeyförbundet att känna sig som boven i dramat. När Karlskrona gick upp i SHL efter säsongen 2015 kom kravet från Förbundet: Ni måste ha en läktare som rymmer 5 000 åskådare. Läktarbygget knäckte klubben.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Trefaldiga mästarna Smederna från Eskilstuna drog sig ut BAHAUS-ligan (tidigare Elitserien) vilket gav eko i svensk speedway. Orsak: ingen publik i coronatider, inga inkomster. Men klubben kör vidare – i division 1.

-  Så länge vi inte kan ha publik som är 50 procent av våra intäkter kan vi inte köra, förklarade Tobias Spångberg, ordförande, avhoppet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Brynäs är på väg att lyckas med sin donationkampanj som ska göra det möjligt att värva två ¨högklassiga nyförvärv. Pengar strömmar stadigt i och många vill bidra till att förstärka laget. Men det krävs flera miljoner.