Har gett idrotten 22 miljoner

Idag lanseras en ny sportkanal i Sverige och det sker med hög ambition. Syftet är att bli bredast, men ändå smalast.
En tablå från nya SolidSport. Utbudet omfattar ett flertal sporter.

 

Målsättningen är att lyfta mindre och mer nischade sporter. SolidSport är ett dotterbolag till Solidtango som redan har genererat 22 miljoner kronor till svensk idrott. De sänder allt från samtliga matcher i Damallsvenskan till boule-matcher.

Började med en videoplattform

SolidSport.com gör det möjligt för alla ligor, föreningar och sporter att kunna sända sina matcher och få intäkter till sin verksamhet, och dessutom låta fansen se sina favoritlag och sporter.

- Det känns fantastiskt att kunna lyfta de små sporterna, och att faktiskt kunna hjälpa dem att tjäna pengar, säger Johan Lundqvist, VD och grundare av Solidtango.

Han stod 2013 bakom en videoplattform med målet att just hjälpa företag och föreningar att sända live, och ta betalt, på nätet. Tittarna betalar för att se det streamade materialet och en del av intäkterna går sedan direkt tillbaka till företaget eller föreningen. Sedan lanseringen av Solidtango för tre år sedan har mer än 11 000 livesändningar gjorts och merparten av dessa har varit just sportsändningar.

22 miljoner till idrottten

De har bland annat sänt boule, Damallsvenskan, Hockeyettan, hästhoppning, Gothia Cup, bandy och ungdoms-SM i handboll för att nämna några idrotter och ligor.

Sammanlagt har 22 miljoner kronor gått tillbaka ut i den svenska idrotten, pengar som enbart genererats via sändningarna. Nu blir SolidSport en systerkanal till Solidtango, med 100 procents inriktning på sport.  

- Tekniken har blivit både bättre och billigare vilket har gjort att föreningar själva kan investera i det som behövs för att kunna producera bra och professionellt innehåll. Den utbredda och snabba internetanslutning som finns på de flesta platser idag har också gjort det lättare att sända via internet. Det behövs inte längre bussar och bilar med satelliter på taket för att få ut bra material, berättar Johan Lundqvist som startade Solidtango  tillsammans med Mathias Stjernström.

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Artisten Håkan Hellström slog igenom 2000 med låten ”Känn ingen sorg för mig Göteborg”.  Nu hoppas ledarna i Gimonäs UIF:s damlag att Håkan ska känna lite sorg för dem och skicka 20 000 kronor till klubben.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.