Percys rekordsatsning

Percy Nilsson har tagit fram plånboken åtskilliga gånger. Nu gör han det igen och han tar fram sin allra största modell. Percy Nilsson garanterar Malmö Redhawks upp till 60 miljoner kronor de närmaste tre åren.
Om det är Percy Nilsson personligen eller hans bolag Parkfast som står för pengarna framkommer inte, men Percy Nilsson hävdar:
- Jag skulle tro att det här är den största satsningen vi har gjort, säger samme Percy Nilsson, men då som ordförande i Malmö Redhawks.

Hans egen bedömning är att det i pengar räknat är mycket större belopp än köpet av Pekka Lindmark och ett gäng stjärnspelare i slutet av 1980-talet.
Den satsningen gav två SM-guld. Hela idrotts-Sverige, och andra människor för den delen, förvånades över hur en privatperson kunde lägga så mycket pengar på idrott.

Percy Nilssons svar denna gång är:
- Vi måste helt enkelt ha ett bra lag när arenan står klar. Vi siktar på det bästa, vi ska vara i klass med de andra klubbarna, kommenterar han i Sydsvenska Dagbladet.
Nyligen gav han klartecken till sju miljoner för att täcka den här säsongens underskott. Nu tillkommer dessa 60 miljoner i s k nyinvesteringar i kommande spelartrupp.
Allt ska ses i perspektivet Hyllie och den nya jättearenan. Den vill Percy Nilsson ovillkorligen bygga, men det kräver också ett bra hockeylag. Och hur många miljoner som Percy Nilsson än lägger upp måste sponsorpengarna från Malmö och övriga Skåne också växa.

Percy Nilsson själv vill tro på drygt 400 miljoner kronor på försäljningen av de olika rättigheterna till arenan i Hyllie och då ska tio procent av pengarna tillfalla Malmö Redhawks.
Men Redhawks styrelse känner en viss osäkerhet och vill ha ett visst fundament för de ekonomiska beräkningarna. Det är här som Percy Nilsson kliver in.
Strategin är den att Redhawks omsättning ska öka per säsong från cirka 45 till 65 miljoner kronor. Percy Nilsson garanterar nu 20 miljoner kronor per säsong fram till Hyllie Arena står klar 2008.
- De pengarna ska plockas fram, säger Percy Nilsson.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.