När en match blir en affär
Konsten att göra affär av en träningsturné och en landskamp bevisas vid svenska fotbollslandslagets besök på Costa Rica. Avgörande är publikens intresse för att se fotboll, då finns affärsmännen där i lika hög grad som spelarna.
Alla ska göra en ekonomisk vinst utom åskådaren som ändå mäter en vinst i behållningen av att få se matchen.
Costa Rica-äventyret tydliggör händelsernas gång:
+ Kentaro Group är det internationella företaget som köpte tv-rättigheterna till svensk fotboll för att i sin tur sälja vidare till hugade spekulanter.
+ TV4 lade bästa budet och har tillgång till ett stort antal matcher, bl a den på söndag mot Costa Rica. TV4 kalkylerar med en plusaffär via försäljning av reklamtid i samband med sändningen.
+ Dessutom, Joseph Ramirez driver företag Bavaria Productions och lever på att arrangera matcher i Central- och Sydamerika. Han har garanterat Svenska Fotbollförbundet en kostnadsfri vistelse och står för hotell, mat och transporter till ett värde av en halv miljon kronor. Hans förhoppning om en egen vinst styrs av hur många åskådare som kommer till matchen.
- Jag tror det blir ungefär 10 000 så jag blir inte rik på den här matchen, säger Ramirez i Aftonbladet.
I tidningen uppger Ramirez att han vill ordna matcher mot Peru och Chile för Blågult under 2008.
Förbundet behöver alltså inte betala för den här turnén. Flygkostnaderna står Kentaro för, enligt tidigare avtal.
– Jag tycker det här är ett bra system. Det gör att vi lättare kan komma till sådana här ställen och spela fotboll, säger landslagschefen Lars Richt till Aftonbladet.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.