Kapprustning i allsvenskan

De allsvenska lagen mobiliserar inför premiären. Uppladdningen pågår såväl sportsligt som ekonomiskt. Malmö FF redovisar en omsättning på 90 miljoner kronor, Elfsborg planerar för ett aktiebolag, Djurgården väljer en ny klassisk matchdress, Örebro Spelarinvest visar plussiffror, Hammarby hittar finansiärer på ett nytt sätt och Ljungskile får en sponsor till arenan som byter namn.
AIK var först att bolagisera, det skedde 1999, och är den enda börsnoterade klubben i Sverige. Hammarby blev till ett bolag 2001, inte minst tack vare den amerikanske miljardären Philip Anschutz bolag Anschutz Entertainment Group. Örebro SK kom 2006 via ett samarbete med riskkapitalbolaget Örebro Spelarinvest AB. Samma år tog även Djurgården steget.

 

Nu planerar Elfsborg för att göra samma sak som Djurgården, dvs bilda bolag där den ideella föreningen äger alla aktier.

Elfsborg har haft ett år som går till historien. Vinsten slutar på 24,5 miljoner och det egna kapitalet uppgår till 38 miljoner kronor.  

24,5 miljoner i årsvinst ger ett eget kapital på 38 miljoner.

 

Jobbar för bolagisering

– Föreningen hade ett fantastiskt 2007 både sportsligt och ekonomiskt. Vi lyckades fint med det mesta, utom att försvara SM-guldet. Men bronsmedaljer är inte illa, säger nye klubbchefen Tore Stenbäcken till Borås Tidning.

Omsättningen fördubblades från 68 miljoner till 123 miljoner. Det har varit möjligt tack vare:

+ Spelarförsäljningar. Jon Jönsson, Joakim Sjöhage, Samuel Holmén och Daniel Alexandersson flyttade och genererade intäker om 32,5 miljoner kronor.
+ Europaspelet, dels i Champions League och dels i Uefa-cupen, innebar ett plus på 22,5 miljoner.

Ordförande Bosse Johansson säger:

– Vi i styrelsen vill bolagisera elitverksamheten. Vi har inte avsikten att sälja ut en enda aktie, utan bolaget ska till 100 procent ägas av IF Elfsborg.

Han påvisar skillnaden i för en ideell förening kontra ett bolag:

– Ett bra år med mycket tv-tid skulle kosta oss 5–10 miljoner kronor om vi fortsätter som en ideell förening.

Men han vet också att en bolagisering innebär att klubben måste betala vinstskatt om 28 procent.

 

104 miljoner i kapital

2007 vill Malmö FF:s supporters helst glömma. Inte mycket stämde. Fast den ekonomiska rapporten är godkänd. Förlusten stannade trots allt vid 400 000 kronor och då är ändå omsättningen så pass stor som 90 miljoner kronor.
MFF har ett eget kapital om 104 miljoner kronor och sådana belopp har klubben aldrig varit i närheten utav tidigare. Dryga 100 miljoner förklaras också av att klubben fick ett vinstandelstillskott från riskkapitalbolaget Pildammarna Invest. I det egna kapitalet ingår även Kulan och dessutom spelartruppens värde.

Rörelsekapitalet är 39 miljoner kronor och ändå har MFF bidragit med 25 miljoner till byggandet av nya fotbollsstadion.

Spelarstallet är ett kapitel för sig med 38,2 miljoner (främst tack vare Alfonso Alves) i försäljningsintäkter 2006 medan 2007 innebar ”endast” en förtjänst om 10,8 miljoner, då färre spelare lämnade klubben. Som en följd blev spelarköpen betydligt färre.

Ny tajtare dress

Djurgården Fotboll har presenterat en ny matchtröja med en klassisk design och många små detaljer. Den nya, mer figursydda tröjan får en krage med ”Stockholms Stolthet” broderat i guld och har smalare ränder. Adidas ligger bakom förändringarna.

– Utgångspunkten för oss i utvecklingsarbetet med det nya matchstället har varit att tradition möter funktion. Att helt enkelt skapa en tröja som både spelare och supportrar kan känna sig stolta över att bära - utan att för den skull göra avkall på funktionaliteten, säger Jonas Carlström, svensk sponsringschef på Adidas.

Dessutom är shortsen fem centimeter längre än tidigare. Det blir mindre reklam på tröjan. Förutom ”Stockhoms Stolthet” är ryggen fri från reklam, undantaget en liten Ica-logga i siffran. Spelarnas namn ska finnas ovanför tröjnumret.

De sponsorer som syns på dressen är Ica, Adidas, Quesada, Stadium och Svenska Spel.  

– Vi vill ha en mer renodlad tröja. Då ökar värdet för de enskilda kunderna som får en ökad exponeringstid och synlighet. Vi mäter tröjreklamen som en tv-exponeringsyta och observationsvärdet blir lägre ju fler loggor som finns på tröjan, säger Jenny Furtenbach, vd för Djurgården Fotboll Försäljning AB.

 

Överskott i Spelarinvest

Örebro Spelarinvest står bakom mycket av ÖSK:s upprustning. Bolaget kan uppvisa ett överskott för 2007 och öppnar möjligheterna för nya spelarvärvningarna.

Örebro Spelarinvest består av privatpersoner och företag, totalt finns det ca 180 aktieägare. Bolaget har en uttalad affärsidé i att investera i spelare i ÖSK och KIF Örebro samt Behrn arenas läktare. I gengäld äger dryga 180 aktieinnehavarna 47,4 procent av ÖSK Elitfotboll AB.
Aktieägarna har tillsammans bidragit med 13 miljoner kronor, varav 7,5 miljoner kronor har använts till fotbollsspelare samt aktiekapital i ÖSK Elitfotboll AB.
– Det har gjorts några spelaraffärer som hjälpt resultatet. Framför allt försäljningen av Joel Riddez till Norge, men vi fick också in några kronor när Emra Tahirovic såldes vidare från Halmstad till Lille, avslöjar Curt Gruvaeus, ordförande och talesman för Örebro Spelarinvest AB.
Bolaget ryckte till undsättning när ÖSK Elitfotboll AB gjorde ett minusresultat för 2006. Spelarinvest stod för ett aktieägartillskott på en halv miljon kronor och därmed uppstod ett nollresultat.

Bonus ska locka finansiärer

Många allsvenska föreningar har startat riskkapitalbolag av ungefär samma utseende. Hammarby går en annan väg. Via ett vinstandelsavtal mellan Hammarby Fotboll AB och investerare är målet att få fram 20 miljoner kronor inom loppet av några månader.

Vd:n Henrik Appelqvist och andra i Hammarbys ledning har utformat ett koncept som skiljer sig mot vad konkurrenterna gör. Här ska investerare motiveras att satsa minst 100 000 kronor för att i gengäld få del av nettovinsten på alla spelarförsäljningar som klubben gör under fem år. När investeraren har fått tillbaka sina pengar får de fortsatt utdelning enligt en 80-20-modell. De där 20 procenten kan alltså tjäna som en extra bonus och ska locka investerare.

 

Ljungskile döper om arenan

Starke Arvid är ett lokalt företag i Ljungskile, men nu är målsättningen att etablera varumärket ute i Sverige. Det ska ske via Starke Arvid som blir namnet på arenan när ortens lag återkommer i allsvenskan.

Företagets vd, Janne Bark, har sagt ja till att bli huvudsponsor och därmed också få sätta namn på arenan. Skarsjövallen som blev HA Bygg Arena blir nu Starke Arvid. Ni minns väl den förra allsvenska sejouren för klubben? Då Ljungskile blev Panos Ljungskile tack vare baddräktskungen Panos Papadopous.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.