225 miljoner kronor till världsmästarna

Världsmästarna i Spanien får var och en 6 miljoner kronor. Totalt belönas det spanska fotbollsförbundet med 30 miljoner dollar, drygt 225 miljoner kronor. Att guld leder till guld, bevisas än gång.

Ursprungligen hade spanjorerna en lönetrappa som inleddes om och när laget nådde kvartsfinal.  Då väntade 60 000 euro per spelare, vid semifinal 90 000 euro och bara att ta sig till final skulle ge 120 000 euro.Och vid VM-guld skulle full bonus falla ut, 600 000 euro. Iniesta och co gick ju hela vägen och deras redan välfyllda bankkontoto får ett extra tillskott.

Miljonersättning till klubbarna

FIFA belönar de deltagande länderna rejält och tanken är att miljonerna ska användas till att också ersätta de klubbar som har bidragit med spelare.

Holland får 180 miljoner kronor, Tyskland och Uruguay 150 miljoner, Argentina, Brasilien, Ghana och Paraguay 135 miljoner och sedan följer 67 miljoner till lag som försvann in åttondelsfinalerna och slutligen 60 miljoner till lag som bara fick spela sina gruppspelsmatcher.

För FIFA är World Cup en gigantisk penningmaskin, främst tack vare TV-rättigheterna. Alla försäljningar av TV-bilder under 2011-2014 ger cirka 17 miljarder kronor.

Mer än 700 miljoner TV-tittare

Enligt FIFA sågs finalen av mer än 700 miljoner människor världen över.

- Jag tror att den slutliga tittarsiffran kommer att bli större än 2006, då just 700 miljoner människor tittade, menade den Niclas Ericsson, FIFA:s TV-regissör.

TV-rekordet för antal tittare noterades i Spanien och i Holland följdes matchen av 90 procent av befolkningen. Dessutom har också rekord noterats i Tyskland och Niclas Ericson uppger att sportprogramföretag ESPN i USA har en 50-procentig ökning av de totala siffrorna jämfört med 2006.

FIFA har också betydande intäker från sponsorer. De främsta företagen under VM, Adidas, Sony, Hyundai-Kia Motors och Coca-Cola har betalat 1 miljard dollar, cirka 7,5 miljarder kronor, för att få exponering.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.