Peter Forsberg vill ha fler skolkompisar

Behovet av kompetensutveckling inom idrotten blir allt mera tydligt. Cruyff Institute har fått uppmärksamhet via elever som Peter Forsberg och Magdalena Forsberg. Nu startas nya utbildningar.

- Vi har identifierat hur man i rollen som klubbchef och sportchef behöver komplettera sin ofta starka idrottserfarenhet med ”affärsmannaskap”, dvs hur man driver och verkar i ett företag, säger Anders Sewerin, en av de drivande bakom den nya utbildningen.

Utbilda sport- och klubbchefer

Hos Cruyff Institute pågår den unika utbildningen Management Diploma for Athletes, tillsammans med IFL vid Handelshögskolan, med fokus på ”idrottarnas nästa karriär” och individens utvecklingsbehov. Det är där som bl a Magdalena Forsberg, Peter Forsberg och Mattias Jonsson studerar.

- Men behovet av kompetensutveckling inom idrotten är hur stort som helst. Vi har identifierat hur man i rollen som klubbchef och sportchef behöver komplettera en ofta stark idrottserfarenhet med ”affärsmannaskap”, dvs hur man driver och verkar i ett företag.

Anders Sewerin har träffat föreningar och förbund.

Stor vilja hos förbund och föreningar, men...

- Vi får mycket positiva reaktioner, men tyvärr finns en stor osäkerhet. Vem driver frågan och beslutar i ett förbund eller i en klubb om hur man ska kompetensförstärka vid sidan av tävlingsarenan?

Idrotten blir allt mer kommersiell och den dagliga klubbdriften med olika beslut liknar i mycket det traditionella företagets vardag. Kompetenskraven ökar, men fortfarande sker rekryteringen till exempelvis klubb- och sportchefer via individens idrottsbakgrund.

- Sällan eller aldrig ställer styrelsen frågan om annan kompetens eller utbildning. Detta gäller tvärs över alla idrotter.

"Styrelsen ställer inte rätt frågor"

Han pekar på många exempel på hur klubben gör sitt bästa, men inte når fram med att få en tillräckligt effektiv drift av verksamheten.

- Den löpande styrningen och uppföljningen som är legio i ett vanligt företag glöms plötsligt bort när det gäller klubben. Styrelsen ställer inte rätt frågor. Vilken kompetens behöver vi egentligen? Även om styrelseledamöterna ofta är kompetenta företagare så agerar man utifrån en annan logik vad gäller klubbens verksamhet.

Det är också påvisat att sponsorer kan få för lite eller för mycket att säga till om och kortsiktiga lösningar kan driva verksamheten i fördärv.

För optimistiska budgetar

Anders Sewerin tar några exempel:

- Inte sällan upprättas budgetar alldeles för optimistiskt och utan tillräcklig ekonomisk analys. Förmågan att driva arenor och evenemang är mycket ojämn. Eller hur elitlicenserna kan följas upp. Likaså behöver momshanteringen rätt resurser.

Han ser undantag, men menar att generellt behöver idrottsbakgrunden (specifik kunskap, nätverket, ansiktet utåt, etc) kompletteras med kompetenser inom ekonomi/administration/affärsmannaskap.

Den här saknaden av kompetens vill Cruyff Institute motverka. Anders Sewerin fastslår:

- Idrotts-Sverige skulle finna stora fördelar med att ansvariga ges ännu större kunskap. Här finns det bara vinnare!

Thomas Ejderhov

Johan Cruyff, den förre världsstjärnan i fotboll, är själv mycket engagerad i undervisningen.

Tomas Nilsson (inte verifierad)

tors, 2012-01-12 10:00

1. Behov av attitydförändring

Det är mycket glädjande att frågan om affärskompetens inom idrotten nu hamnat på dagordningen. All heder åt Cruyff Institute och deras insatser. Efter att ha bedrivit yrkeshögskoleutbildningen Yh Sportmarknadsförare sedan 2006 vet vi alltför väl hur svårt det är att "komma till tals" med idrottsrörelsen. Icke desto mindre, vi har nu examinerat cirka 120 studenter som lite i det tysta tagit plats inom sportbranschen. Det borgar gott för framtiden. Poängen är inte att framhålla utbildningen i sig utan att peka på det stora behovet av attitydförändring. Min slutsats är att det krävs att krafter mobiliseras, och samordnas, för att driva opinion för ökad kompetensutveckling i allmänhet och inom sport och affärer i synnerhet. Attityden "vi kan bäst själva" är djupt rotad. Tomas Nilsson, vd Caddie Sport&Business

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu har beskedet kommit. Riksidrottsförbundet tilldelas 200 miljoner för att idrotten ska nå ungdomar via förbättrade idrottsanläggningar och samtidigt ska pengarna användas till att stärka fritidskortets introduktion.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.