Här är idrottens nya marknadsföring

Googles nya sociala nätverk Google+ spås bli ett viktigt verktyg för marknadsföring. Svenska Ishockeyförbundet och huvudsponsorn Kyocera blev först i idrotts-Sverige.

Kyocera är huvudsponsor till Svenska Ishockeyförbundet och lät Tre Kronors målvaktshjälte Viktor Fasth videochatta med fans på Google+ inför Oddset Hockey Games.

Ett pilotprojekt

- Vi ser detta som ett intressant pilotprojekt och för oss är det viktigt att nyttja vårt sponsorskap av svensk hockey till max, säger Barbara Powell, sponsoransvarig på Kyocera Sverige.

Google+ lanserades under 2011 och har redan över 90 miljoner användare världen över.

Ett av de mest uppmärksammade verktygen är videochatten ”Google+ hangouts  som gör det möjligt att umgås med upp till tio personer direkt via sin webbläsare eller mobil".

Stora möjligheter

Under senaste veckorna har flera hangouts skett med t.ex. Barack Obama och David Beckham.

- Google+ kommer att bli allt viktigare för marknadsföring under året, inte minst genom hangout-funktionen. Här ser vi en potential, både vad det gäller marknadsföring, kundservice och internt, säger Anders Bergmark, kundansvarig på kommunikationsbyrån Isobar.

Bakom aktiviteten ligger byråerna Isobar respektive JJP. Kyocera Mita är ett av världens ledande företag inom dokumentlösningar för kontor.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Klädmärket Uniqlo kunde på tisdagen tillsammans  med SOK visa upp de nya kläderna för de svenska atleterna i OS och Paralympics i Paris. 
De svenska OS-satsningen beräknas totalt kosta dryga 100 miljoner.  Den 24 juli, en onsdag, inleds tävlandet men invigningen sker den 26 juli med avslutning söndagen den 11 augusti 2024.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.