Gothia 3: marknadsföring grundade allt
Marknadsföringen av Gothia Cup på 80- och 90-talet bestod i inköp av 10.000-tals klisteretiketter på klubbadresser från olika länders fotbollsförbund. Broschyrer togs fram på fem-sex språk, skriver Dennis Andersson i tredje inslaget om Gothia Cups utveckling.
Sedan handlade det om att packa, slicka igen kuverten och gå till posten med de stora säckarna. Tidsödande och ganska dyrt. Samtidigt var det kanske just detta som lade grunden till vår framgång.
Det handlade om att ha råd med dyr marknadsföring. De som var störst hade alltid ett givet försprång. Vi var ganska snabbt både först och störst.
Omsättningen ökade och vi var de enda som hade råd att producera och skicka ut uppemot 100.000 broschyrer. Vi kunde också skriva att vi var såväl störst som bäst utan att det fanns något forum där man kunde protestera om man tyckte att så inte var fallet.I dag ser allt annorlunda ut. Under många år blev kunskap i sociala medier nyckeln till att skapa intresse för ett nystartat evenemang.
Relativt billigt och effektivt om man kunde hantera det. Och man blir bedömd på vad man är och gör inte på vad man säger vad man är.
Sociala medier avslöjar de som inte säger sanningen eller den som inte levererar vad man lovat. Allt är på så sätt väldigt mycket ”ärligare” idag.
Säkerhet och evenemang
Kanske är säkerhetsfrågorna det som förändrat evenemangsorganisationer mest under senare år. Under hela 90-talet ”bevakades” exempelvis Gothia Cup av en enda polis. Det sågs mer som ett hedersuppdrag. Polisman Ulf G Olsson ikläddes paraduniform och vandrade runt i staden men en batong snurrandes i höger hand.
Ungdomar från hela världen ville bli fotograferade tillsammans med konstapel Olsson och det skapades en myt av att Göteborg var en så säker plats att staden bara hade en enda polis. Detta blev en starkt bidragande anledning till att antalet lag från såväl Nord- som Sydamerika ökade kraftigt under denna tid.
I dag är läget något annorlunda. Säkerhetsfrågorna och de som arbetar med detta är vad som ökat kraftigast under senaste 20 åren. Såväl personellt som kostnadsmässigt.
Vad gäller Gothia Cup så är säkerheten runt planer och skolor något som vi egentligen alltid arbetat med och som vi känner att vi har bra kontroll på. Antalet incidenter ligger på ungefär samma nivå varje år och är, enligt polisen, låg i förhållande till evenemangets storlek.
Det som förändras över tid är snarast baserat på vad som händer i vår omvärld. Terrorhandlingar i andra länder får direkt konsekvenser världen över. Hotbilden ökar och terrornivån höjs. Och vi är så klart en del i detta.
Hur utvecklas vi ännu mer
Vi spelade i princip uteslutande på grusplaner under början av 80-talet. Det tog ganska långt tid innan vi insåg att ingen annan i hela världen förutom Stockholmsklubbarna gjorde det.
Dennis Andersson
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar