Allt delades i primär- och sekundär service
Det tog många tusen år men till slut slog Maslows behovspyramid i taket när vi kunde bocka av även översta triangeln Självförverkligande i våra grundläggande behov. En del av självförverkligandet kan vara behovet av upplevelser och det är härifrån de senaste decenniernas explosion av upplevelser i form av evenemang harskett, skriver Dennis Andersson i sin andra artikel om Gothia Cup.
Kanske är vi där att upplevelser numera är något ”nödvändigt” för människans välmående?, , ch berättar om hur Gothia Cup skapades och blev störst. Ta del av den bakomvarande strategin att bygga något riktigt betydelsefullt.
Graden av upplevelse som uppstår i samband med att man tar del av eller deltar i ett evenemang är naturligtvis individuellt men går ändå att mäta på ett någorlunda användbart sätt. Låt mig försöka förklara;
Våra som ”gick hem” på 90-talet lär inte dagens deltagare/besökare nöja sig med. Inte så konstigt så klart.
Vi är såna bara
Vem skulle i dag nöja sig med en nyinköpt bil med 90-talets standard. Allt utvecklas och den som inte följer med får stora problem.
För ett evenemang som Gothia Cup, som är världens största i sitt slag, handlar det inte bara om att utvecklas utan också att leda utvecklingen.
Förr delade vi upp våra projekt under rubrikerna Primär- och Sekundärservice. Det primära var det som ligger till grund för hela evenemanget. Exempelvis boende, mat, matcher och transporter.
Effekterna av att göra ett dåligt jobb med dessa innebar väldigt negativa konsekvenser. Sekundärservicen var det som var ”grädde på moset”. Här fanns alla våra arrangemang som invigning, ledarfest, finalspel och liknande. Här accepterade gästerna att allt kanske inte var till hundra procent. Det var upplevelser man liksom fick på köpet.
Evenemangsekvationen”
Men så sakteliga hände något. Arrangemangen, eller eventen som vi brukar säga, blev alltmer populära och därmed kraven på allt högre kvalité.
Till slut blev allt vi gjorde av lika stor vikt. Begreppen som primär och sekundär service slutade att gälla.
I stället pratar vi numera om ”evenemangsekvationen”. Denna innebär att upplevelsen alltid måste överträffa de förväntningar man har. Annars uppstår ett mått av missnöjdhet och viljan att komma tillbaka eller vara en ”ambassadör” för turneringen minskar.
Så där har vi utmaningen som alla arrangörer idag står inför.
Det finns inga delar av arrangemangen som är mindre viktiga, allt handlar om att totalupplevelsen ska överträffa gästernas förväntningar.
Basen i evenemanget måste sitta till 100. När detta är klart går vi över till att skapa upplevelser. Skapa det som våra gäster inte egentligen förväntar sig. Det är här framgången sitter. Upplevelsen måste alltid vara större än förväntan.
Dennis Andersson
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar