Om Idrottens Affärer AB

Kontakt

Thomas EjderhovChefredaktör, ansvarig utgivare och ägare är Thomas Ejderhov.

Du når honom på 070 564 73 74 eller thomas@idrottensaffarer.se.

Postadress: Idrottens Affärer AB, Wallingatan 40, 111 24 Stockholm

Företaget

Idrottens Affärer AB har två separata avdelningar:

  • Journalistik via nättidning och nyhetsbrev.
  • Strategier inom kommunikation och marknadsföring för föreningar, förbund och och deras partners.

Idrottensaffärer.se är oberoende, står fri från partier, organisationer och ekonomiska maktsfärer. Vi slår vakt om objektivitet och en oberoende verksamhet.

Bakgrund

Idrottens Affärer startades på 1980-talet som en tidskrift som vände sig till klubbar och ledare inom idrottsrörelsen med artiklar i ämnen som ekonomi, sponsring och marknadsföring. När tidningen lades ned i slutet av 1990-talet köptes namnet av Svenska Dagbladet som döpte en sektion i Näringsliv till Idrottens Affärer med Thomas Ejderhov som ansvarig.

År 2001 köptes namnet och varumärket av SvD:s dåvarande redaktionschef Roger Andersson som delade ägarskapet med Thomas Ejderhov och Mattias Zingmark.

Thomas Ejderhov är numera ensam ägare.

I dag

Idrottens Affärer är i dag en nättidning som vänder sig till alla som har ett intresse av det som händer i sportens värld och som inte är (idrotts) resultatfixerat. Sponsring, spelartransfers, idrottspolitik, spel, tv, event och inte minst arenautvecklingen speglas via sajten www.idrottensaffärer.se och återkommande nyhetsbrev till prenumeranter.

Annonser

Bokning och prisfrågor: info@idrottensaffarer.se.

Du kan även nå oss genom att använda vårt kontaktformulär.

Publicering

All redaktionell text lagras elektroniskt och finns tillgänglig på idrottensaffärer.se. Texterna kan även publiceras i tryckt media (bilagor), vidaredistribueras av företag som har samarbetsavtal med Idrottens Affärer, till exempel omvärldsbevakningsföretag, mobiloperatörer eller andra kanaler. Arvode för publicering omfattar också eventuell publicering i dessa kanaler.

Upphovsrätt

Allt material på idrottensaffärer.se, skyddas av upphovsrättslagen (1960:729). Det innebär i korthet att du inte får lagra, kopiera, överföra, visa, framföra, överlåta, försälja och på andra sätt utnyttja artiklar, bilder, illustrationer, grafik eller annat material. Den enda användning av materialet som är tillåten är rätten att citera - och sådan användning som IA AB skriftligen lämnat tillstånd till. Citera oss alltså gärna – men kom alltid ihåg att källa och upphovsman till materialet alltid tydligt ska anges.

Den som bryter mot upphovsrättslagen kan straffas med böter eller fängelse och dömas att betala skadestånd. IA ser allvarligt på otillåten användning av materialet och har som policy att så långt möjligt beivra upphovsrättsintrång.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Fotbollen och handbollen storsatsar på hållbarhet – och det är två fotbollsälskare med ett hjärta som klappar för Blåvitt som får ansvaret: Caroline Waldheim för Svenska Fotbollförbundets arbete och Thomas Björn för VM i handboll 2023.
Hållbarhet är begrepp som blivit allt viktigare i samhället – även inom idrotten och då speciellt våra större och mest folkkära idrotter såsom fotboll, handboll, skidor, innebandy, golf, basket, ishockey och brottning.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.