Gothia 3: marknadsföring grundade allt
Marknadsföringen av Gothia Cup på 80- och 90-talet bestod i inköp av 10.000-tals klisteretiketter på klubbadresser från olika länders fotbollsförbund. Broschyrer togs fram på fem-sex språk, skriver Dennis Andersson i tredje inslaget om Gothia Cups utveckling.
Sedan handlade det om att packa, slicka igen kuverten och gå till posten med de stora säckarna. Tidsödande och ganska dyrt. Samtidigt var det kanske just detta som lade grunden till vår framgång.
Det handlade om att ha råd med dyr marknadsföring. De som var störst hade alltid ett givet försprång. Vi var ganska snabbt både först och störst.
Omsättningen ökade och vi var de enda som hade råd att producera och skicka ut uppemot 100.000 broschyrer. Vi kunde också skriva att vi var såväl störst som bäst utan att det fanns något forum där man kunde protestera om man tyckte att så inte var fallet.I dag ser allt annorlunda ut. Under många år blev kunskap i sociala medier nyckeln till att skapa intresse för ett nystartat evenemang.
Relativt billigt och effektivt om man kunde hantera det. Och man blir bedömd på vad man är och gör inte på vad man säger vad man är.
Sociala medier avslöjar de som inte säger sanningen eller den som inte levererar vad man lovat. Allt är på så sätt väldigt mycket ”ärligare” idag.
Säkerhet och evenemang
Kanske är säkerhetsfrågorna det som förändrat evenemangsorganisationer mest under senare år. Under hela 90-talet ”bevakades” exempelvis Gothia Cup av en enda polis. Det sågs mer som ett hedersuppdrag. Polisman Ulf G Olsson ikläddes paraduniform och vandrade runt i staden men en batong snurrandes i höger hand.
Ungdomar från hela världen ville bli fotograferade tillsammans med konstapel Olsson och det skapades en myt av att Göteborg var en så säker plats att staden bara hade en enda polis. Detta blev en starkt bidragande anledning till att antalet lag från såväl Nord- som Sydamerika ökade kraftigt under denna tid.
I dag är läget något annorlunda. Säkerhetsfrågorna och de som arbetar med detta är vad som ökat kraftigast under senaste 20 åren. Såväl personellt som kostnadsmässigt.
Vad gäller Gothia Cup så är säkerheten runt planer och skolor något som vi egentligen alltid arbetat med och som vi känner att vi har bra kontroll på. Antalet incidenter ligger på ungefär samma nivå varje år och är, enligt polisen, låg i förhållande till evenemangets storlek.
Det som förändras över tid är snarast baserat på vad som händer i vår omvärld. Terrorhandlingar i andra länder får direkt konsekvenser världen över. Hotbilden ökar och terrornivån höjs. Och vi är så klart en del i detta.
Hur utvecklas vi ännu mer
Vi spelade i princip uteslutande på grusplaner under början av 80-talet. Det tog ganska långt tid innan vi insåg att ingen annan i hela världen förutom Stockholmsklubbarna gjorde det.
Dennis Andersson
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
En delseger för Golfförbundet – men Konkurrensverket fortsätter att granska det så kallade maxtaket, och meddelar att ett slutligt ställningstagande kommer att lämnas senare.
Beskedet innebär att cirka 60 000 golfspelare behöver byta klubb.
Begäran om ett interimistiskt beslut om att införa maxtaket avslogs.
Solna stad och AIK Fotboll har nått en överenskommelse.
AIKk får en ny träningsanläggning vid Råsta strandväg i Solna och lämnar därmed Karlberg efter 16 år.
Samtidigt har medlemsantalet vid vecka 25 passerat 530 000, vilket är den högsta noteringen för den tidpunkten sedan 2021. Till och med den sista maj hade 255 000 personer spelat minst en rond, enligt statistik från Svenska Golfförbundet som har sammanställts av Tvmatchen.nu.
Flera golfdistrikt visar en kraftig ökning i spelaktivitet. Värmland toppar listan med en ökning på nästan 93 procent under första halvåret 2025, jämfört med samma period i fjol. Även Uppland, Gästrike-Hälsinge och Västmanland noterar uppgångar på över 60 procent.
–Väldigt roligt att golfen har fått en så fin start på året. När profiler som Maja Stark vinner US Open och Ludvig Åberg etablerar sig i världstoppen inspirerar det både nya och erfarna spelare att ge sig ut på banan ännu mer och även följa dem i TV-sofforna, säger Leopold Neurath på Tvmatchen.nu.
Bland klubbarna med flest medlemmar återfinns både traditionella golfanläggningar och så kallade brevlådeklubbar. Störst är Happy Golfers, följt av Cloud Golf Club och Bryttsätter Golfklubb. Samtliga erbjuder spel på flera banor via samarbeten, något som fortsatt lockar många.
Juniorpojkar är den grupp som spelar mest, i snitt 9,5 ronder per person fram till och med den sista maj. Näst flest ronder hade spelare i intervallet 61 och 79 år, med i snitt 7,4 ronder per person.
–Det är glädjande att se hur golfen sprider sig ned i åldrarna igen. Att fler juniorer hittar till sporten är avgörande för återväxten i klubbarna. Det bådar gott för svensk golf på både bredd- och elitnivå framöver, säger Leopold Neurath.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Du som gillar bordtennis kommer att jubla. Nu står det klart att SVT ska sända världstouren WTT Series och VM till och med 2028 ( först ut är VM i Doha nästa vecka) Satsningen innebär både livesändningar och massor av höjdpunktsklipp. Samtidigt är Jan-Ove Waldner klar som expertkommentator.
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.