Gothia 3: marknadsföring grundade allt
Marknadsföringen av Gothia Cup på 80- och 90-talet bestod i inköp av 10.000-tals klisteretiketter på klubbadresser från olika länders fotbollsförbund. Broschyrer togs fram på fem-sex språk, skriver Dennis Andersson i tredje inslaget om Gothia Cups utveckling.
Sedan handlade det om att packa, slicka igen kuverten och gå till posten med de stora säckarna. Tidsödande och ganska dyrt. Samtidigt var det kanske just detta som lade grunden till vår framgång.
Det handlade om att ha råd med dyr marknadsföring. De som var störst hade alltid ett givet försprång. Vi var ganska snabbt både först och störst.
Omsättningen ökade och vi var de enda som hade råd att producera och skicka ut uppemot 100.000 broschyrer. Vi kunde också skriva att vi var såväl störst som bäst utan att det fanns något forum där man kunde protestera om man tyckte att så inte var fallet.I dag ser allt annorlunda ut. Under många år blev kunskap i sociala medier nyckeln till att skapa intresse för ett nystartat evenemang.
Relativt billigt och effektivt om man kunde hantera det. Och man blir bedömd på vad man är och gör inte på vad man säger vad man är.
Sociala medier avslöjar de som inte säger sanningen eller den som inte levererar vad man lovat. Allt är på så sätt väldigt mycket ”ärligare” idag.
Säkerhet och evenemang
Kanske är säkerhetsfrågorna det som förändrat evenemangsorganisationer mest under senare år. Under hela 90-talet ”bevakades” exempelvis Gothia Cup av en enda polis. Det sågs mer som ett hedersuppdrag. Polisman Ulf G Olsson ikläddes paraduniform och vandrade runt i staden men en batong snurrandes i höger hand.
Ungdomar från hela världen ville bli fotograferade tillsammans med konstapel Olsson och det skapades en myt av att Göteborg var en så säker plats att staden bara hade en enda polis. Detta blev en starkt bidragande anledning till att antalet lag från såväl Nord- som Sydamerika ökade kraftigt under denna tid.
I dag är läget något annorlunda. Säkerhetsfrågorna och de som arbetar med detta är vad som ökat kraftigast under senaste 20 åren. Såväl personellt som kostnadsmässigt.
Vad gäller Gothia Cup så är säkerheten runt planer och skolor något som vi egentligen alltid arbetat med och som vi känner att vi har bra kontroll på. Antalet incidenter ligger på ungefär samma nivå varje år och är, enligt polisen, låg i förhållande till evenemangets storlek.
Det som förändras över tid är snarast baserat på vad som händer i vår omvärld. Terrorhandlingar i andra länder får direkt konsekvenser världen över. Hotbilden ökar och terrornivån höjs. Och vi är så klart en del i detta.
Hur utvecklas vi ännu mer
Vi spelade i princip uteslutande på grusplaner under början av 80-talet. Det tog ganska långt tid innan vi insåg att ingen annan i hela världen förutom Stockholmsklubbarna gjorde det.
Dennis Andersson
Mest lästa just nu
Svensk fotbolls ledarduo, ordföranden Fredrik Reinfeldt och generalsekretaren Andrea Möllerberg har efter framgångsrikt lobbying arbete inom RF öppnat för ett förändrat ”tak” vad gäller RF:s ekonomiska stöd till specialidrottsförbunden, som SvFF, Svenska Fotbollförbundet..
Vid kommande Riksidrottsforum i Norrköping finns på dagordningen bland annat ett nytt förslag gällande det ekonomiska stödsystemet för perioden 2026-2035.
Svenska Skidskytteförbundet gör en historisk satsning på anläggningar – 10 miljoner kronor avsätts till en ny anläggningsfond. Det är det största enskilda projektet i förbundets historia,
Syftet är att ge föreningar runt om i landet möjlighet att nå utveckling med förbundets bygge som mall. Med den här investeringen finns förhoppningen att säkra sportens tillväxt.
Nu kommer notan för det avbrutna fotbollsderbyt, Hammarby-Djurgården den 20 oktober. Polisens insatser har hittills kostat skattebetalarna 3 miljoner kronor, ett belopp som kommer att stiga då kostnader för övertid ännu inte har räknats klart.
Derbyt fick avbrytas, och spelades klart påföljande måndag, med Hammarby-seger 2-0. Det var efter oroligheter för Djurgårds-sektionen som polisen ansåg sig tvingade att dra in arrangörtillståndet för arrangören, Hammarby IF.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
Senaste dragningen var det Kungälvs HK som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.
Ordförande Björn Norberg:
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar