TV-pengarna fördelade i speedway-Sverige

Fördelningen av pengarna i speedway-Sverige är en återkommande tvistefråga. Det finns olika uppfattningar om hur rättigheterna, inte minst från TV, ska fördelas. Men nu har parterna faktiskt enats om ett avtal.
Nu vet elitklubbarna i speedway-Sverige vilka pengar som kommer från TV-rättigheterna. Foto: TT

 

Det råder lugn i Speedway-Sverige efter att Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet (Svemo) och Elitspeedway Sveriges Ekonomiska Förening (ESS) kommer till en överenskommelse för fördelningen av TV-pengar och uppdelning av marknadsrättigheter.

Fyra punkter

Avtalet mellan förbundet och klubbarnas samarbetsorganisation ESS sträcker sig till 2017 och består av fyra delar:

- Fördelning av TV-intäkter mellan förbund och ESS

- Rättighet att sälja nyhetsrätter från Elitserien

- Rättighet att sälja namnet för Elitserien i speedway

- Övriga (lokala) marknadsrättigheter

Parterna har nu klara direktiv över vad som gäller.

- Avtalet ger arbetsro till förbund och klubbar och möjlighet att fokusera på framtiden. Vi har nu tre år på oss att med gemensamma krafter arbeta för att utveckla verksamheten, få den än mer attraktiv för förare, åskådare och sponsorer, säger Tony Olsson, Svemo Track Racing-sektion.

- Nu får elitserieklubbarna möjlighet att styra över delar av intäkterna och hur de ska spenderas, säger Börje Bellinger, talesperson för ESS.

Eget förbund?

Företrädare för en linje att bilda ett eget speedwayförbund, lugnar de ner sig?

- I och med att Svemo styrelse beslutat att Track Racing-sektionen ska bedrivas med ett mer övergripande självständigt ansvar än tidigare lägger vi de planerna på is, säger Bellinger. 

- Samtidigt arbetar vi och Svemo Trackracing tillsammans vidare med att utveckla en organisationsmodell hur svensk speedway ska organiseras. Det ska presenteras under våren.

"Hela den olympiska rörelsen, och speciellt IOK, är rörd över den stora kopplingen som fransmännen har gjort mellan Notre-Dame och OS i Paris 2024."IOO

Thom Bach, ordförande i IOK, reagerade efter branden i Notre-Dame och lät meddela att den olympiska rörelsen erbjuder 500 000 euro – motsvarande cirka 5,5 miljoner kronor – till återuppbyggnaden av katedralen så att den ska stå färdig till OS i Paris 2024.

Den tilltänkta tennissatsningen vid Svaneholms slott vid Skurup kommer allt närmare. Biljettförsäljningen är inledd och åskådarna ska bl a få se Mats Wilander möta John McEnroe. Bakom initiativet står entreprenören Mårten Hedlund och hans företag 3RS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Frida Karlsson är vinterns längdraket på skidor. När SM avgjordes i Gällivare i helgen skrev hon ett personligt kontrakt med Volkswagen. Ett kontrakt som kan bli guld värt utöver den bil hon får disponera.

- Det kan bli stora pengar, säger Alexander Dahlin, sponsorchef på Volkswagen Sverige.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

SVT:s programdirektör Jan Helin försöker hålla liv i Vinterstudions brasa. – Vår målsättning är att fortsätta sända Vinterstudion. Först minst tre år framåt men sedan har vi som mål att fortsätta efter det, säger han.

I kväll bänkar sig miljontals tv-tittare för att se om Ajax kan skrälla igen i kvartsfinalen i Champions League mot Juventus. Speciellt i blickpunkten är 21-årige Frenkie de Jong, spelaren som framför allt legat bakom Ajax framgångar under säsongen.

Efter 1-1  hemma mot de trefaldiga mästarna Real Madrid gjorde Ajax sensation genom att besegra och slå ut spanjorerna med en 4-1-seger. Ikväll gäller bortaplan igen för Ajax.