Sponsorjättens genombrott i Sverige

AIK blev första klubb att skriva avtal med sponsorjätten Sportfive. Nu följer Helsingborg efter och Norrköping står på tur. Lagardéres dotterbolag har avsikten att få marknadsavtal med samtliga svenska klubbar.
På nya Olympia ska sponsorjätten Sportfive bli en partner till Helsingborgs IF.

 

Modellen är den att Sportfive helst tar över marknadsarbetet eller jobbar vid sidan av säljavdelningen i respektive klubb. Med flera föreningar är affärsidén den att större bolag och större pengar ska bli möjliga.

Kommer inte längre regionalt

- Vi har resonerat så att utifrån vårt regionala perspektiv så kommer vi inte så mycket längre. Därför måste vi bli bättre på att servera ett mervärde till våra kunder men även hitta nya konsumenter, kanske till och med utanför regionen, säger Helsingborgs ordförande Claes Ohlsson till Fotbollskanalen.

Internationellt är Sportfive etablerat i flera länder. I Tyskland har företaget haft framgång och jobbar i dag tätt med 15 föreningar. I Sverige har det varit trögare. Företaget vill helt enkelt bli ansvarigt för marknadsarbetet och det sker via så långa avtal som tio år. 

Ytterst ansvarig för verksamheten i Sverige är Fredrik Hellqvist, tidigare journalist och senast vd vid Nordea Masters i golf. Vad han och Sportfive betonar är företagets erfarenhet och stora nätverk, både nationellt men även internationellt. 

En större marknad

Sportfive får via ett avtal med klubben tillgång till de kommersiella rättigheterna och kan därmed erbjuda dem på en större marknad. Ju flera klubbar ju mer intressant för stora företag, är affärsidén.  Men det gäller att Sportfive verkligen utvecklar säljverksamheten och når de nivåer som parterna har enats om. Sker inte det då blir det inga pengar varken till Sportfive eller klubben.

- Vi tror på potentialen som finns i Sverige och vi vill etablera oss på den svenska marknaden. På andra marknader har vi spelat en viktig roll i utvecklingen av de kommersiella intäkterna. I Tyskland har vi varit verksamma i 25 år och är heltäckande marknadsföringspartners för 15 olika klubbar, skrev företagets vice presidenten Nicolas Gaede till Fotbollskanalen.se i december.

I Sverige har klubbarna uppvaktats i ett år, men många har avvaktat. Att AIK blev först har sin förklaring i att klubben är hyresgäst på Friends där moderbolaget Lagardére sköter driften.

T.S (inte verifierad)

tors, 2015-04-02 10:46

1. Då vill det ju till att det lönar sig också - MINST SAGT!!!!!

Vill ju verkligen också till att detta ger det resultat som förväntas/ krävs i sammanhanget - annars är det ju i slutändan bortkastat/ värdelöst. Ja, hoppas innerligt att klubbarna som inleder detta samarbete VERKLIGEN vet vad de gör som sagt!

Magnus Jopevi är den verkliga entreprenören inom Innebandy i Sverige.  Han skapade med stor passion varumärket Innebandy24 och satsade på E-handel från lokaler i Bromma.

I höstas tog Innebandy24 ett stort steg framåt när han öppnade sin första fysiska butik. I samband med detta samlade man logistik och lager för e-handeln på samma plats där butiken är belägen  i Bromma.

Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena. 

Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs

Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.

Högtflygande planer har vi hört talas, men aldrig en fotbollsplan 350 meter upp i det blå.  I en stad som ännu inte finns kommer 2034 års VM-arrangörer, Saudiarabien, att bygga en arena på våning fyra och fem och där stadens byggnader bildar läktartak, med en kapacitet om 45 000 åskådare.

På onsdagen, den 11 december,  tilldelas saudierna värdskapet av FIFA:s 211 medlemsländer. Det svenska förbundet, SvFF, har lagt sin röst för kronprins Mohammed Bin Salman rike. Nyligen har Amnesty rapporterat att antalet utförda dödstraff i år är 198, den högsta siffran sedan 1990.

Det norska förbundet, NFF, kommer till skillnad  från SvFF att avstå från att rösta, med motivering att processen inte varit i linje med FIFA:s egna reformer.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.