Kuppmakarna tog över i AIK

Marco Engborg har i flera år betalat ett antal elitspelare i Sverige. Han har lagt miljoner på spelarlöner och framför allt gynnat Sandviken och Hammarby. Nu plötsligt blir han ordförande i AIK Bandy.
Så sent som i våras spelade AIK:s damlag i SM-finalen, men sedan dess har resurserna minskat och spelare försvunnit. Nu går Marco ENgborg in med kraft i klubben. Foto: TT

 

Avslöjandet kommer efter AIK Bandys årsmöte.

17 röstberättigade personer fanns på plats och de drev igenom sina förslag tvärt emot valberedningens förslag.

Kuppmakarna lyckades

Kuppmakarna hör till den så kallade "Söndagsgruppen"som på ett liknande sätt tog över AIK Hockey.

Som vice bandyordförande valdes Jonas Galotta och närvarande på årsmötet var också John Segui.

Nu har de här två plötsligt blivit bandyvänner och tillsammans med Marco Engborg har de ambitionen att göra AIK till ett toppag både bland damer och herrar.

Beredd att satsa

Marco Engborg är beredd att satsa pengar i rörelsen.

- Jag försöker få ordning. Jag tycker ett så bra och starkt varumärke som AIK ska ha en bra bandysektion också. Vi har haft framgångsrika damer i många år men knappa resurser och en omsättning på bara 700 000 kronor. Det är milsvid efter de övriga stora bandyklubbarna. Min ambition att ta det framåt eftersom det är intressant. Bygga från grunden och forma så vi får något bra i framtiden, säger Engborg till Sportbladet.

- Jag är AIK:are sen barnsben, född i Stockholm och har bott här hela mitt liv. Jag har sett med bestörtning hur det gått utför för bandyn i Stockholm, speciellt AIK som drog sig ur elitverksamheten för damerna, och hur det inte hänt någonting. 

Oro i elitklubbarna

Marco och hans kollegor pratar om elitseriespel, egen bandyhall och storpublik.

I ett reportage här på Idrottens Affärer för ett år sedan berättade att han satsade bara i Sandviken 2,5 miljoner kronor per år. Plus att han avlönade spelare i andra toppklubbar.

Frågan är om de föreningarna har skäl att känna oro inför framtiden. Engborgs pengar påverkar i allra högsta grad konkurrensvillkoren i elitserien.

På AIK:s hemsida kan man läsa att ett unikt investeringsavtal ska tecknas och det innebär att klubben får ordentliga resurser på dam- och herrsidan.

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.