Från extraknäck till total succé

Ola Torstenson jagade segrar på hästryggen, men uppnådde aldrig den stjärnstatus han drömde om. Men utan sadel och utanför paddocken använde han tävlingsinstinkten med desto större framgång.
Ola Torstenson startade företaget som ett extraknäck I dag omsätter bolaget 86 miljoner.

 

15 km nordöst om Västerås på den bördiga Tillbergaslätten ligger Dräggesta gård på en liten höjd med anor tillbaka till bronsåldern (ca 1500f.kr.) Här finns företaget Torstensons som i år firar 25-årsjubileum. Ola, hustru Jennie och sönerna Joel och Oskar är stolta med all rätt över det företag de har byggt upp.

Omsättning på 86 miljoner

Idag tävlar Joel men alla i familjen har ett förflutet som aktiva ryttare. Jennie ägnar allt mera tid till rehabiliteringsverksamheten som växer mer och mer på gården.

Företaget har en fantastisk utveckling med 40 sålda Värmlandsvagnar 1992 till dagens nyförsäljning av 250 trailers, 75 tvåhästarslastbilar, några stora lastbilar och en omsättning på runt 86 miljoner kronor det senaste året. 

-  Det har varit en brokig, men ändå spikrak resa, säger Ola Torstenson som under Hästföretagarforum i Göteborg ska berätta om sin företagarresa, från extraknäck till tio anställda och expansionsplaner.

Helt andra villkor

För 25 år sedan såg hästnäringen helt annorlunda ut än idag. Både hästar och ryttare hade betydligt mindre och mer sparsmakad utrustning än idag. 

- Om man överhuvudtaget hade en trailer så var den enkelaxlad och man köpte gärna begagnat. Idag säljer vi bara boggievagnar och tvåhästarslastbilarna ökar enormt varje år, säger Ola Torstenson som skapade företaget för 25 år sedan som nyutexaminerad nationalekonom.

Till en början skedde allt från köksbordet och dessutom i djup lågkonjunktur, med en ränta på 500 procent. Men det underlättade faktiskt utvecklingen.

Relationerna avgörande

- Allt blev hela tiden lättare. Från början skaffade vi en bra beredskap för att det värsta kunde hända. Det var till stor hjälp 2008 när lågkonjunkturen uppstod igen och valutan slog en frivolt. Då spelade våra goda relationer med leverantörer och kunder en avgörande roll, säger Ola Torstenson.

- Vi analyserar alltid en förlorad affär ingående för att bli bättre. Ibland kan det ge en ny idé som utvecklas till ett helt koncept. Så föddes till exempel Renteo, som idag är ett koncept som används i hela Europa. Det innebär att vi hanterar våra kunders uthyrning av lastbilar och trailers, säger Ola Torstenson.

I verksamheten ingår också serviceverkstaden som garanterar att alla fordon som lämnar gården är i gott skick och utrustade så som kunderna vill. Många väljer dessutom att låta Torstensons göra service på sina bilar och trailers.

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.