Telia satsar på finsk ishockey

Telia har köpt rättigheterna till den finska ishockeyligan Liiga, Finlands högsta liga. Kontraktet är på sex år. Omkring 500 matcher ska sändas.
Foto: Anssi Koskinen, https://www.flickr.com/photos/ansik/4219638621/

 

Avtalet gäller från säsongen 2018-19. Innevarande rättighetsägare Nelonen betalade 16 miljoner euro för sin sista säsong av Liiga 2017-18. Det är rimligt att tro att prislappen för det nya avtalet ligger en bra bit över 20 miljoner euro i snitt per säsong.

Det är första gången ett nordiskt telekomföretag köpt sändningsrättigheterna till en ledande idrottsliga. Det är det svenska företaget Commercial Sports Media, CSM, med säte i Stockholm, som sytt ihop affären. Jonas Persson är vd i företaget:

– Avtalet är den största tv-affären som gjorts i Finland. I vilken kanal matcherna ska sändas är inte klart. Klart är dock att alla tittare i Finland ska kunna se matcherna. Säkert också svenska tittare, konstigt vore det annars, säger Jonas Persson.

Riku Kallioniemi är vd för för Liiga. Han säger:

– Vi ser fram mot samarbetet med Telia som har många spännande idéer för utvecklingen av Liiga åren framöver.

CSM är sedan tidigare även rådgivare för den svenska hockeyligan SHL. Bolaget medverkade i i motsvarande process i Sverige 2016 då CMore förvärvade de svenska mediarättigheterna till SHL.

 

Göran Söderlund

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Tre damer, tre herrar. Så ser det ut i den nya styrelsen I Svenska bandyförbundet. Det är första gången lika många kvinnor som herrar finns i styrelsen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.