Volkswagen rullar in i fotbolls-EM 2020

VW har uppnått ett fyraårigt kontrakt från 2018 för all UEFA National Team Football och Volkswagen-chefen Herbert Diess säger: "Vi vill presentera vår nya inriktning".
Biljättens stöd till UEFA innebär stöd till Fotbolls-EM 2020. Foto: UEFA, Jens Meyer / AP Photo

 

UEFA:s marknadschef Guy-Laurent Epstein instämmer förstås i en positiv ton: "Ett stort europeiskt varumärke med en äkta passion för fotboll"

Kommunikationsplattform för lanseringen av Volkswagens eldrivna I.D.-familj.

Kontraktet innebär att Associations, med start år 2018. Därmed  fortsätter Europas största biltillverkare sin långvariga fotbollstradition.

Under ett fyraårigt kontrakt som "Officiell mobilitetspartner till UEFA National Team Football" kommer Volkswagen bland annat att stödja fotbolls-EM 2020 (UEFA EURO 2020™ i inte mindre än 13 länder för att fira tävlingens 60-årsjubileum.

Engagemanget i världens mest populära sport kommer huvudsakligen att fungera som en kommunikationsplattform för lanseringen av ID., Volkswagens nya e-mobilitetsfamilj från år 2020 och framåt.

Under 2016 levererade Volkswagen 1,7 miljoner fordon till kunder i Europa. Volkswagens personbilar finns tillgängliga i alla UEFA:s 55 medlemsländer. Bilmärket driver även 21 produktionsanläggningar på kontinenten med cirka 150 000 anställda i sju länder. 

Volkswagen har sedan tidigare ett stort engagemang i europeisk fotboll, bland annat i Sverige där man sedan 2016 är officiell bilpartner till Svensk Elitfotboll med ligorna Allsvenskan och Superettan. Många av Volkswagens svenska återförsäljare har också inlett samarbeten med sin lokala elitfotbollsförening.

Det utökade engagemanget inom fotboll är utformat för att stödja Volkswagens strategi för framtiden.
− Fotboll och Volkswagen är den perfekta matchen. Fotboll spelas i nästan alla länder och är inkluderande − precis som våra bilar. Sporten ger oss därför det perfekta tillfället att presentera vår nya inriktning. I fotbollstermer kommer vi att spela ett attackerande spel de närmaste åren, då vi rullar ut den största offensiven i vårt företags historia när det gäller modeller och e-mobilitet, säger Herbert Diess.

Volkswagens engagemang sträcker sig till andra toppfotbollstävlingar utöver UEFA EURO 2020™. Partnerskapet omfattar även UEFA Women's EURO, UEFA Under 21 Championships, Futsal EURO och slutspelet i den nyskapade UEFA Nations League som debuterar 2019. Volkswagen har också vissa rättigheter för kvalspelet till UEFA EURO 2020™. Som partner till UEFA kommer Volkswagen att ha ett omfattande paket av rättigheter, inklusive reklam och reklamrättigheter, digitala rättigheter, biljetter och hospitality.

Thomas Ejderhov

2002 startade skidstjärnan Emil Jönsson en sommarskidskola i blygsamt format. 2018 har annaoemil Sportscamp vuxit tack vare ett färskt sponsorkontrakt med BAUHAUS. Just nu pågår lägret på Frösön utanför Östersund.

- Vi hade 130 platser. De tog slut på två tre minuter, berättar Emil på telefon från Frösön där paret bor i det ståtliga huset Villa Anna & Emil.

Nu sätter ledningeb hos anrika Sirius, bildad 1907, ned båda fötterna och ber Dalkurd, klubben utan land, bildad 2004, liksom kommunen att fara åt h… Så drastiskt uttrycker sig inte ordföranden Ove Sjöblom och klubbchefen Michael Lundgren på hemsidan men budskapet går inte att missförstå.

Ironman i Kalmar ärdet yttersta beviset på hur idrottsturism skapas.  Nu har ett nytt avtal  precis blivit klart  och det innebär att det  populära evenemanget blir kvar i regionen i ytterligare fem år.

Varje tävlande i Kalmar har i genomsnitt med sig 4 medföljare och de stannar i genomsnitt 4,7 nätter. Den turistekonomiska effekten i samband med evenemanget beräknas till ca 41 miljoner kronor, enligt en dokumentation.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsvarvet växer på alla sätt. I takt med ökad storlek blir det också lättare att hitta samarbetdpartners. Senast nya sponsorn är WaterAid som blir ny s k välgörenhetspartner till, vilket innebär att löpare kan välja att köpa sin startplats till förmån för WaterAids livsviktiga arbete för att fler människor i världen ska få rent vatten. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Vill du se Innebandy i TV,ja, då är du hänvisad till Kanal 5, Kanal 9, Eurosport och Eurosport Player. Efter en överenskommelse mellan Discovery och Svensk Innebandy ska Superligan och innebandy-VM förmedlas via Discovery.